-Στο νοτιότερο κομμάτι του νομού Γρεβενών βρίσκεται η περιοχή της Φιλουριάς.
-Λέγεται ότι ο πιστός μοναχός του 12ου αιώνα μ.Χ. που ανέβηκε στην όμορφη πλαγιά της Μπουνάσιας βρήκε ειδωλολατρικό μνημείο της Ήρας και γι’ αυτό έκτισε ασκητήριο επ’ ονόματι του Ευαγγελισμού της Παναγίας και όχι του Ιησού Χριστού ή Προφήτη Ηλία, που συνηθίζεται σε ψηλές και περίβλεπτες θέσεις.
-Η Μπουνάσια αποτελούσε το βορειότερο όριο της Επισκοπής των Σταγών, όπως προκύπτει από την αναφορά της στο χρυσόβουλο του αυτοκράτορα Ανδρόνικου Γ΄ Παλαιολόγου, του έτους 1336, με το οποίο καθορίζονται τα όρια των γειτονικών επισκοπών Σταγών και Τρίκκης. Το αξιοσημείωτο στη σύνθεση αυτού του χρυσοβούλου είναι το γεγονός ότι ο γραφέας του χρησιμοποίησε ένα προγενέστερο έγγραφο, το λεγόμενο "Πρακτικό του Μανούση", του 12ου αιώνα, το οποίο επίσης καθόριζε τα όρια των δύο θεσσαλικών επισκοπών. Με βάση αυτήν την αναφορά, φαίνεται ότι η Μπουνάσια, ως τοπωνύμιο, ανάγεται στον 12 αιώνα. Από το τοπωνύμιο αυτό η Μονή του Ευαγγελισμού έγινε γνωστή ως Μονή της Μπουνάσιας.
-Στη συνέχεια ήρθαν νέοι κάτοικοι από τους οικισμούς Κομμάτι, Κνίδη, Ασπροκκλησιά, Λουπινίτσα, Ήπειρο κ.α.
ΟΘΩΜΑΝΙΚΟ ΚΑΤΑΣΤΙΧΟ ΤΤ 35 (Απογραφή 1506)
(Χωριό Σμίτζι, ανήκει στα Τρίκαλα. Το προαναφερθέν ζεαμέτι
είναι εκ μεταβιβάσεως από τον Χιζίρ Αγά)
Στο κατάστιχο 241 του έτους 1765 της μονής Βαρλαάμ αναφέρονται δέκα (10) γάμοι στο Ζημνιάτσι (Παλιουριά):
Στο κατάστιχο 248 του έτους 1771 της μονής Βαρλαάμ αναφέρεται:
Στο νοτιότερο μέρος της Ρουμανίας και στην αριστερή όχθη του ποταμού Δούναβη βρίσκεται το Zimnicea.
-Από χειρόγραφα του
προέδρου (Δημογέροντα στο Ζημνιάτσι) Ιωάννη Παλπάνη του Αναστασίου,
πληροφορούμαστε ότι από το 1903 τουλάχιστον, κατοικούν στο Ζημνιάτσι οι εξής
οικογενειάρχες οι οποίοι έχουν εμπορικές συναλλαγές με την Καλαμπάκα:
1. Γκιλέκας Βασίλης
2. Ζιανός Αναγνώστης
3. Ζιανός Βασίλης
4. Ζιανός Ηλίας
5. Ζουμπούκας Αθανάσιος
6. Ζουμπούκας Κων/νος
7. Κατής Αναστάσιος
8. Κόντος Χρήστος
9. Λιούρας Παναγιώτης
10. Μέρτζιος Νικόλαος
11. Μπόλος Αθανάσιος
12. Μπόλος Αναστάσης
13. Ντατσής Χρήστος
14. Παλπάνης Ιωάννης
15. Παπαδημητρίου
16. Πέπηλας Κων/νος
17. Πλήτας
18. Τάσιος
19. Τζελέπης Αθανάσιος
20. Τζοχλιάρας Χρήστος
21. Τημόκας Μανώλης
22. Τότσκας Αντώνιος
23. Τότσκας Παναγιώτης
Στις 13 Οκτωβρίου 1912 απελευθερώθηκαν τα Γρεβενά.
Εκλογικός
κατάλογος της Υποδιοικήσεως Γρεβενών
έτους
1914 για Ζημνιάτσι (Παλιουριά)
|
||||
Επώνυμο
|
Όνομα
|
Όνομα πατρός
|
Έτος γέννησης
|
Επάγγελμα
|
Γκιλέκας
|
Βασίλειος
|
Δημήτριος
|
1874
|
γεωργός
|
Ελευθέριος
|
Ευθύμιος
|
Νικόλαος
|
1874
|
γεωργός
|
Ζαγκλαβός
|
Κωνσταντίνος
|
Μιχαήλ
|
1879
|
γεωργός
|
Ζιανός
|
Βασίλειος
|
Νικόλαος
|
1879
|
γεωργός
|
Ζιανός
|
Γεώργιος
|
Νικόλαος
|
1876
|
γεωργός
|
Ζιανός
|
Ηλίας
|
Νικόλαος
|
1886
|
γεωργός
|
Ζιανός
|
Ιωάννης
|
Κωνσταντίνος
|
1819
|
γεωργός
|
Ζιανός
|
Χρήστος
|
Δημήτριος
|
1891
|
ποιμήν
|
Ζουμπούκας
|
Κωνσταντίνος
|
Παναγιώτης
|
1863
|
γεωργός
|
Ζουμπούκας
|
Βασίλειος
|
Παναγιώτης
|
1865
|
ποιμήν
|
Ζουμπούκας
|
Δημήτριος
|
Παναγιώτης
|
1867
|
γεωργός
|
Ζουμπούκας
|
Αθανάσιος
|
Παναγιώτης
|
1869
|
γεωργός
|
Ζουμπούκας
|
Παναγιώτης
|
Κωνσταντίνος
|
1883
|
ποιμήν
|
Ζουμπούκας
|
Γεώργιος
|
Κωνσταντίνος
|
1837
|
ποιμήν
|
Θεοχάρης
|
Δαμιανός
|
Ιωάννης
|
1869
|
μοναχός
|
Ιωάννης
|
Κωνσταντίνος
|
Αλέξιος
|
1849
|
μοναχός
|
Καλτσούνης
|
Δημήτριος
|
Ιωάννης
|
1866
|
ιερεύς
|
Καλτσούνης
|
Κωνσταντίνος
|
Δημήτριος
|
1893
|
γεωργός
|
Κατής
|
Αναστάσιος
|
Δημήτριος
|
1869
|
γεωργός
|
Καζιόπουλος
|
Γρηγόριος
|
Δημήτριος
|
1879
|
ιερομόναχος
|
Κόντος
|
Χρήστος
|
Γεώργιος
|
1855
|
γεωργός
|
Κόντος
|
Κωνσταντίνος
|
Χρήστος
|
1889
|
γεωργός
|
Μέρτζιος
|
Κωνσταντίνος
|
Δημήτριος
|
1844
|
ποιμήν
|
Μέρτζιος
|
Νικόλαος
|
Κωνσταντίνος
|
1879
|
γεωργός
|
Μέρτζιος
|
Κωνσταντίνος
|
Ιωάννης
|
1867
|
γεωργός
|
Μέρτζιος
|
Ευγένιος
|
Κωνσταντίνος
|
1889
|
μοναχός
|
Μπέλτσιος
|
Χρήστος
|
Ευθύμιος
|
1839
|
ποιμήν
|
Μπόλος
|
Αναστάσιος
|
Αθανάσιος
|
1873
|
γεωργός
|
Ντατσής
|
Χρήστος
|
Γεώργιος
|
1868
|
γεωργός
|
Νταλάκας
|
Βασίλειος
|
Αναστάσιος
|
1877
|
γεωργός
|
Παλπάνης
|
Αθανάσιος
|
Παπαχιλέας
|
1892
|
γεωργός
|
Παλπάνης
|
Ιωάννης
|
Αναστάσιος
|
1877
|
γεωργός
|
Παλπάνης
|
Νικόλαος
|
Κωνσταντίνος
|
1891
|
ποιμήν
|
Παπακωνσταντίνος
|
Ιωάννης
|
Ευάγγελος
|
1854
|
ποιμήν
|
Πλήτας
|
Δημήτριος
|
Γεώργιος
|
1883
|
γεωργός
|
Πολύζος
|
Κωνσταντίνος
|
Αθανάσιος
|
1874
|
γεωργός
|
Στεφανόπουλος
|
Θεόφιλος
|
Δημήτριος
|
1808
|
ιεροδιάκονος
|
Σιούτσιας
|
Αγάπιος
|
Παναγιώτης
|
1849
|
ιεροδιάκονος
|
Τάσιος
|
Δημήτριος
|
Αναστάσιος
|
1859
|
γεωργός
|
Τάσιος
|
Γεώργιος
|
Δημήτριος
|
1891
|
γεωργός
|
Τότοκας
|
Αντώνιος
|
1873
|
γεωργός
|
|
Τότοκας
|
Ευθύμιος
|
Αθανάσιος
|
1870
|
|
Τζιλέπης
|
Αθανάσιος
|
Βασίλειος
|
1873
|
γεωργός
|
Τσιουχλιάρας
|
Χρήστος
|
Ευθύμιος
|
1864
|
ποιμήν
|
ΜΟΝΗ
ΜΠΟΥΝΑΣΙΑΣ
|
||||
Τάσιος ή
Μπλάνας
|
Άνθιμος
|
Αναστάσιος
|
1834
|
μοναχός
|
Τσιτσιλίδας
|
Χρήστος
|
Κωνσταντίνος
|
1889
|
δόκιμος
|
Τσιούρας
|
Ανδρέας
|
1870
|
ιερομόναχος
|
|
Τσιουχλιάρας
|
Γεώργιος
|
Κωνσταντίνος
|
1841
|
ποιμήν
|
Τσιουχλιάρας
|
Δημήτριος
|
Ευθύμιος
|
1864
|
γεωργός
|
Μετά τη μικρασιατική καταστροφή και την ανταλλαγή των πληθυσμών, το κράτος εγκατέστησε στην Παλιουριά, την περίοδο 1928-1936, οικογένειες προσφύγων από τον Πόντο, από τις περιοχές Έργιαπα, Φέλ, Ιλεγκέν, Τάχταλι, Κολαγούζ, Σορχούν, Ίσκιλι, Κόζουλου, Εντίκ Πουνάρ, Σέρτζαλου, Ασαρτσίκ Φούντικλι, Σαρή Ταρλά, Τάζου, Φάτσα, Σαφράμπολη και Ντιγιαλμπακίρ.
-Τις 18-2-1932 ολοκληρώθηκε η απαλλοτρίωση και συγκεκριμένα παραχωρήθηκε το αγρόκτημα Παλιουριάς στο ελληνικό δημόσιο και κατ΄ επέκταση στους κατοίκους. Όπως προαναφέρεται αν και η Παλιουριά απελευθερώθηκε την 10-10-1912 παρέμεινε ως ιδιοκτησία σε οικογένειες Οθωμανών και συγκεκριμένα στους: 1) Σεφηκάτ χήρας Κιατή Πασά το γένος Αντέμ Πασά, κατοίκου Θεσ/νίκης, 2) Καντή χήρας Σελήμ Βέη Βελβίνη το γένος Ισμαήλ Πασά Βίλα, κατοίκου Τυράννων Αλβανίας, 3) Μαλίκ Βέη Καπλάν Βέη Βίλλα κατοίκων Κορυτσάς Αλβανίας, 4) Χατζιρές χήρας Νεσάτ Βέη Δελβίνα το γένος Καπλάν Βέη Βίλλα, κατοίκου Σκύδρας Αλβανίας και 50 Μπαλκιζέ συζύγου Ριφάτ Βέη Ζαβαλιάν το γένος Καπλάν Βέη Βίλλα, κατοίκου Κορυτσάς Αλβανίας. Συντάχθηκε Επιτροπή Απαλλοτριώσεων από τους: Διον Πετρουτσοπούλου πρωτοδίκου ως προέδρου, Ελευθερίου Ταμουρίδη, Γεωπόνου, προϊσταμένου Γεωργικού Γραφείου Κοζάνης, εισηγητού και Αντωνίου Κωσταντέλλα, Δασάρχου Γρεβενών. Τον Γεωργικό Συνεταιρισμό Ακτημόνων καλλιεργητών Παλιουριάς (Ζημνιατσίου) και της Προσφυγικής Ομάδος Παλιουριάς (47 οικογένειες) εκπροσώπησε ο πρόεδρος του Συνεταιρισμού Ιωάννης Παλπάνης, παρόντος και του διορισμένου πληρεξούσιου δικηγόρου Γεωργίου Ποντίκα.
-Οι ιδιοκτήτες (Οθωμανοί) αποζημιώθηκαν από τον Συνεταιρισμό Αποκατάστασης ακτημόνων καλλιεργητών Παλιουριάς με το ποσό των 153.278 δρχ. και από το Ελληνικό Δημόσιο για τις παραχωρηθείσες στην προσφυγική ομάδα με το ποσό των 140.834 δρχ.
-Στην ίδια κατηγορία (Παλιουριά - Ιστορία) της ιστοσελίδας αναρτήθηκε φωτοαντίγραφο της απόφασης.
-Από το φθινόπωρο του 1947 μέχρι την άνοιξη του 1950 όλοι οι κάτοικοι της Παλιουριάς μετακομίζουν στη Δεσκάτη και φιλοξενούνται σε σπίτια Δεσκατιωτών λόγω του εμφυλίου πολέμου.
-Παρακάτω αναγράφονται ονοματεπώνυμα όσων χρημάτισαν Προεστοί (πρωτόγεροι) - Κοινοτάρχες - Πρόεδροι της Παλιουριάς Γρεβενών από 1754 μέχρι σήμερα.
2. Σίνος....... 1756 (πηγή: Μονή Μετεώρων)
4. Χρύσος.... 1765 (πηγή: Μονή Μετεώρων)
(πηγή: απόσπασμα από χειρόγραφο έντυπο με αναφορά σε κάθε έτος χωριστά και την επιτροπή απαλλοτριώσεων. Από το παραπάνω έντυπο λείπουν σελίδες και δεν υπάρχει κάποιο άλλο με περισσότερα στοιχεία - τουλάχιστον μέχρι σήμερα -. Αν προκύψουν νέα στοιχεία θα προστεθούν στην παρούσα ανάρτηση).
Μετά την Στρατιωτική Δικτατορία τοποθετήθηκε μέχρι τις κοινοτικές εκλογές πρόεδρος της κοινότητας ο δάσκαλος του χωριού Μπούτσικος Ιωάννης.
21. Παπαδόπουλος Τριαντάφυλλος του Γεωργίου από 7-9-2016 μέχρι 1-9-2019
22. Παπαδόπουλος Νικόλαος του Ευσταθίου από 1-9-2019 μέχρι .....
-Πληθυσμιακά δεδομένα της Παλιουριάς
-Η Παλιουριά θα μπορούσε να αποτελέσει κέντρο τουρισμού για το Ν. Γρεβενών, τόσο για τα αξιοθέατα που μπορεί να προσφέρει στον επισκέπτη (εξορμήσεις στο βουνό, περιπάτους δίπλα στο ποτάμι, σπορ που έχουν σχέση με τη λίμνη (ιστιοπλοΐα) επίσκεψη στα μοναστήρια της περιοχής) αλλά και για διασκέδαση - ψυχαγωγία. Οι καφετέριες, τα μπαρ, τα μικρά παραδοσιακά καφενεία και οι ψησταριές μπορούν να προσφέρουν εδέσματα, ψάρια από τον Αλιάκμονα (λίμνη Ιλαρίωνα), παραδοσιακές γεύσεις και ποτά για τον πιο απαιτητικό.
-Δεν γνωρίζουμε την ακριβή χρονολογία ίδρυσης των σχολείων για τη μάθηση των γραμμάτων, στην Παλιουριά, παρά μόνο ότι το έτος 1800 μοναχοί της Μονής Ευαγγελίστριας Μπουνάσιας, που αριθμούσαν τότε τους εκατόν δέκα (110), δίδασκαν στο υπόγειο του μοναστηριού, τα πρώτα ελληνικά γράμματα, την ψαλτική και κατήχηση, στους νέους της Παλιουριάς και της γύρω περιοχής.
και απόφοιτοι της Ευαγγελίστριας, όπως ο Ντίνας από Λιουζιανή (Ελάτη) και ο Συρεγγέλας που αποφοίτησε από Δεσκάτη, είναι ιδιωτικοί και τους μίσθωνε από τα εισοδήματα (βακούφι) ο ναός του Αγίου Νικολάου.
-Διδάσκουν εναλλάξ κατά την θέληση των κατοίκων και μισθώνονται ετησίως με έξι (6) λίρες, 15 οκάδων σίτου, 10 οκάδων τυριού, 10 οκάδων κρέατος, κ.λ.π.
Δυστυχώς από πυρκαγιά το 1810 αποτεφρώθηκε το καθολικό της μονής και χάθηκαν γραπτές μαρτυρίες. Το μοναστήρι είναι παλαιότερο από το μοναστήρι της Ζάβορδας, αφού ο ίδιος ο Όσιος Νικάνορας το επισκέφθηκε, προσευχήθηκε και δανείστηκε χρήματα για να χτίσει το καθολικό της Μεταμορφώσεως του Σωτήρος της Ζάβορδας.
μαγειρεία και άλλα) εργάστηκαν αφιλοκερδώς οι πιστοί της γύρω περιοχής. Άκμασε το 18 αιώνα, συγκεντρώνοντας μεγάλο αριθμό μοναχών. Σε χειρόγραφο της Μονής Βαρλαάμ γίνεται αναφορά για τη Μονή της Μπουνάσιας ως γυναικεία Μονή στις αρχές του 17ου αιώνα, που όμως μετατράπηκε σε ανδρώνα το 18ο αιώνα. Το καθολικό είναι αφιερωμένο στον Ευαγγελισμό της Θεοτόκου και τυπολογικά ανήκει στους αθωνικούς ναούς.
-Για πρώτη φορά συναντούμε τον τύπο "Παναγία Μπονασία" στον κώδικα του μπουνασιώτη καλόγερου Γαλάκτιου, που φυλάγεται σήμερα στη βιβλιοθήκη της Μονής Ολυμπιώτισας. " + έτελειώθη τω παρών βυβλίον είς τού ίουλίου μηνός είς τέσαιρις δια χειρός/ εμού του ταπεινού, και ά/μαρτωλού γαλακτίου ίερομονάχου / έπη έτους ζριζ (7.117-5.508 = 1609) όταν ύρθα εις το μοναστήριον να γένω κα/λώγερος έτη ζρθ (7109 - 5508 = 1601 ) Παναγία μπουνασία".
-Το 1763 έγιναν σοβαρές κτιριακές κατασκευές. Οι επτά (7) μοναχοί, που βρίσκονταν τότε στο μοναστήρι, ο Βαρθολομαίος, που πρέπει να είναι ηγούμενος της χρονιάς αυτής, ο Χριστόφορος, ο Φιλόθεος, ο Παρθένιος, ο Παλάτιος, ο Μακάριος και ο Νικηφόρος, αποφάσισαν και έχτισαν με έξοδά τους, το μαγειρειό την τραπεζαρία και τα κελιά με το βαγεναριό από κάτω. Οι οικοδόμοι ονομάζονταν Ρίστα (Χρήστος στα σλάβικα), Γιάννης και Κώστας.
1936 |
-Πρόκειται φυσικά για ανακαίνιση των βοηθητικών χώρων του μοναστηριού, που αντικατέστησε τα παλιά οικοδομήματα, χωρίς να αποκλείεται η αποτέφρωση τους. Αλλά ας δούμε την ανορθόγραφη, κακοχαραγμένη και δυσανάγνωστη επιγραφή.
-Το γεγονός ότι προηγήθηκε η ανοικοδόμηση των βοηθητικών μοναστηριακών χώρων και όχι η ανοικοδόμηση του ναού, μας οδηγεί σε δύο υποθέσεις.
1) ότι στο χρονικό διάστημα 1763 - 1775 δεν σημειώθηκε πυρκαγιά στο μοναστήρι και συνεπώς οι καλόγεροι δεν είχαν άμεσο πρόβλημα για τις λειτουργικές ανάγκες τους και
2) ότι εάν έγινε πυρκαγιά στο μοναστήρι, μετά το 1763 και πριν από το 1775, τότε καταστράφηκε μόνο το καθολικό και όχι όλο το κτιριακό συγκρότημα.
-Εάν όμως δεν είμαστε βέβαιοι για τους λόγους της ανακαίνισης του 1775, δεν έχουμε καμία αμφιβολία για την ανακαίνιση του 1810 - 1817. Πριν περάσουν 35 χρόνια, η πυρκαγιά αποτέφρωσε το καθολικό, στα 1810. Το έτος της πυρκαγιάς το συμπεραίνουμε από το γεγονός ότι τη χρονιά αυτή συντάχθηκε μία "παρρησία", που μιλάει για την ανακαίνιση.
-Η πρώτη ενέργεια για την επιτυχία της ανακαίνισης ήταν να αναθέσουν στον συμοναστή τους και δάσκαλο Αθανάσιο από τον Κλεινοβό της Καλαμπάκας, τη σύνταξη μιας καλλιγραφημένης "παρρησίας". Η "παρρησία αυτή που ήταν μια προαγγελία του εράνου που ακολούθησε, βγήκε σε πολλά αντίγραφα και οπωσδήποτε διαβάστηκε στους ενοριακούς ναούς των γειτονικών χωριών. Το κείμενο της "παρρησίας" που μας άφησε ο κ. Λιόλιος έχει ως εξής:
-Παρρησία της Ιεράς Μονής της επ' ονόματι του Ευαγγελισμού της υπεραγίας Δεσποίνης ημών Θεοτόκου και Αειπαρθένου Μαρίας της επονομαζομένης / μπονάσιας κειμένης πλησίον της Κώμης Δισικάτας και σμιάτζης / προθυμήθητε και συνδράμετε εν Χριστώ ημών / Αγαπητοί αδελφοί καταγράφοντες τα ονόματά /σας εν τη παρρησία,
προθέσει-τε και σαραντα/λείτουργα, ίνα μνημονεύησθε διηνεκώς παρά των Ιε/ρουργούντων προς σωτηρίανψυχικήν και σωματι/κήν και μνημόσυνόον-σας αιώνιον, και επίδο/τε τελουσία χειρί ταύτη τη ιερά Θεοτόκου της / μόνης προστασίας ημών και μεσιτίας προς τον ποιη/τήν έξοιτε παρρησίν ενώπιον του φοβερού και /αδεκάστου Κριτού Χριστού του Θεού, και καταγ΄ρα/ψη εν βίβλω ζωής πάντας υμάς, και είθε όλους / τους χριστωνύμους, Καμέ τον υπέρ πάντας /Αμαρτωλόν εν ιερεύσιν Αθανάσιον.
Ιεράς Μονής, παρ' ευτελούς Αθανασίου ιεροδιδασκάλου του εκ Κλεινοβού:
-Από το Μάη του 1810, που συντάχθηκε η "παρρησία", χρειάστηκα να περάσουν 6 ολόκληρα χρόνια για να τελειώσει η ανοικοδόμηση του καθολικού, καθώς μας πληροφορεί η νέα κτητορική επιγραφή, που είναι ανάγλυφη με καλλιγραφικά γράμματα, αλλά ανορθόγραφα, στο υπέρθυρο της εισόδου:
-Για τις λειτουργικές ανάγκες τους χρησιμοποιήθηκε ο μικρός ναός των Αποστόλων, που ήταν κοντά στη βιβλιοθήκη, για τον οποίο ενώ δεν γνωρίζουμε πότε ιδρύθηκε, γνωρίζουμε ότι κάηκε στα 1922.
-Το 1816 επί ηγουμενίας του Παπαχριστοφόρου επισκευάστηκε ή ανεγέρθηκε τμήμα του Νάρθηκα, όπως γράφεται στην επιγραφή εξωτερικά της νότιας εισόδου στο ναό. Στην εξωτερική δε όψη της κόχης του ιερού βήματος εικονίζεται σε ανάγλυφη μορφή το έμβλημα της Φιλικής Εταιρείας. Αυτό αποδεικνύει ότι ορισμένοι καλόγεροι του μοναστηριού, όπως και ο Μητροπολίτης Σταγών Παϊσιος (1813 - 1819) «που το μοναστήρι ανήκει στη Μητρόπολη Σταγών» ήταν μυημένοι στην Φιλική Εταιρεία για την απελευθέρωση του Γένους.
-Το 1930 ο τότε Μητροπολίτης της Ελασσόνας Καλλίνικος Λαμπρινίδης συγκέντρωσε στην Ελασσόνα, στη βιβλιοθήκη της Ολυμπιώτισσας, όλα τα παλιά βιβλία, έντυπα και χειρόγραφα, τα οποία σώζονταν μέχρι τότε στα διάφορα μοναστήρια της μητροπολιτικής επαρχίας του. Η ενέργεια αυτή του Μητροπολίτη δυσαρέστησε πολλούς, αλλά αποδείχθηκε σωστή, διότι έσωσε από την καταστροφή, στην περίοδο 1940-1950, όλα αυτά τα βιβλία, κυρίως τους χειρόγραφους κώδικες, οι οποίοι είναι σημαντικός θησαυρός πληροφοριών. Μεταξύ των πολλών βιβλίων, τα οποία κατέγραψε ο Αχ. Λαζάρου, συμπεριλαμβάνονται και μερικά από την Μονή της Μπουνάσιας. Ένα από αυτά έχει τον τίτλο Αθανάσιος Υψηλάντης Κομνηνός, Εκκλησιαστικών και Πολιτικών των εις δώδεκα. Ββιβλίον Η΄, Θ΄ και Ι΄ ήτοι μετά την Άλωσιν, Κωνσταντινούπολις 1870, (σελίδες 882). Το βιβλίο αυτό αγόρασε στα Γρεβενά, στις 20.5.1874, ο ιεροδιάκονος Δαμασκηνός. Στην τελευταία σελίδα του βιβλίου υπάρχει η εξής ενθύμηση:
-Σύμφωνα με έρευνα του περιοδικού "Θεσσαλικό Ημερολόγιο" πρόκειται για τον Ερρίκο Κλώντ Γκορσιέ, γεωλόγο - ορυκτολόγο, ο οποίος αναφέρεται ειδικά στα χωριά των Χασίων, του νομού των Γρεβενών και της επαρχίας της Ελασσόνας.
-Όπως αναφέρεται στην προηγούμενη παράγραφο το 1935 έγινε συγχώνευση της μονής Μπουνάσιας με τη Μονή Ζάβορδας. Σύμφωνα με το πρωτόκολλο, το οποίο διασώζεται, στις 20 Ιουνίου 1935 μεταφέρθηκαν στη Ζάβορδα όλα τα κειμήλια που βρέθηκαν στα κελιά των μοναχών, όπως βιβλία, εικόνες, άμφια και άλλα ιερά αντικείμενα. Ένα από αυτά είναι ένα ευαγγέλιο, το οποίο εκδόθηκε στη Βενετία το 1781 και στο οποίο υπάρχει η εξής χειρόγραφη σημείωση: "Το παρόν Ευαγγέλιον ηπάρχι της αγίας μονής του ευαγγελισμού της επονομαζομένης Πουνάσιας δια συνδρομών και εξόδου αρσενίου Ιερομονάχου της αυτής Μονής 1827 εν μηνί αυγούστου δια μνημόσυνον". Επίσης υπάρχει αργυρή λειψανοθήκη, η οποία περιέχει ιερά λείψανα του Οσίου Νικάνορα, με την εξής επιγραφή στο κάλημμά της: "ΔΙΑ ΣΥΝΔΡΟΜΗΣ ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΥ ΙΕΡΟΜΟΝΑΧΟΥ ΚΑΙ ΕΥΠΡΑΞΙΑΣ ΜΟΝΑΧΗΣ ΜΑΝΑΣΤΗΡΙ ΜΠΗΝΙΣΙΑ 1838". Επιπλέον, υπάρχει σταυρός ευλογίας, διακοσμημένος με λίθους, κοράλια, μικροξυλογλυπτικές παραστάσεις.
- Όμως η σπουδαιότερη απόδειξη αυτού του πλούτου είναι ότι στα τελευταία του χρόνια το μοναστήρι είχε στην κατοχή του εκτός από χωράφια και περίπου τετρακόσια με πεντακόσια αιγοπρόβατα, τα οποία βοσκούσαν όπως άλλωστε γινόταν από την πρώτη στιγμή, υπάλληλοι - βοσκοί που τους πλήρωνε το μοναστήρι από το δικό του ταμείο, είτε σε είδος (σιτάρι - τυρί), είτε με χρήματα (γρόσια).
Την ίδια ημέρα οι αδίστακτοι κατακτητές έριξαν τρία βλήματα προς το μοναστήρι από τον δρόμο που οδηγεί στη Δεσκάτη, κοντά στην περιοχή Λάκκο, με σκοπό να σκοτώσουν όσους βρίσκονταν εκείνη την ώρα στο ναό του μοναστηριού. Πράγματι, το ένα βλήμα σφηνώθηκε πάνω από την κεντρική είσοδο του ναού, το δεύτερο τρύπησε τον τρούλο και έπεσε στο κέντρο ακριβώς του ναού και το τρίτο χτύπησε το καμπαναριό, που βρίσκεται λίγα μέτρα πίσω και ψηλότερα από το χώρο του ναού. Χάρη στην Παναγία, όμως κανένα από τα τρία βλήματα δεν έσκασε και δεν υπήρξαν ανθρώπινα θύματα.
-Αρκετοί κάτοικοι της περιοχής πίστευαν ότι η "προτίμηση" που έδειχνε η Θεοτόκος στο μοναστήρι οφειλόταν στην απείρου κάλλους εικόνα του Ευαγγελισμού, που αυτό είχε. Η εικόνα αυτή ήταν φτιαγμένη από καθαρό ασήμι που απεικόνιζε τον Αρχάγγελο την ώρα που πρόσφερε τον κρίνο στην Παναγία.
-Ο ναός χωρίζεται σε τρία μέρη. Στο νάρθηκα, στον κυρίως ναό και στο ιερό βήμα. Ο νάρθηκας, στη δυτική πλευρά, είναι στενός και ορθογώνιος και χωρίζεται στην ανωδομία σε τρία μέρη με δύο λεπτά τόξα. Η είσοδος σ' αυτόν γίνεται από μια στενή και χαμηλή πόρτα στο ύψος και στο σχήμα ενός μετρίου αναστήματος ανθρώπου. Η κατασκευή της πόρτας σε ανθρώπινη κλίμακα είναι χαρακτηριστικό στοιχείο ναών της τουρκοκρατίας, αφού με τον τρόπο αυτό εμπόδιζαν τους αλλόθρησκους κατακτητές να εισέρχονται έφιπποι στους ναούς και να τους βεβηλώνουν.
-Από μία δεύτερη πόρτα στο νάρθηκα, στον ίδιο άξονα με την εξωτερική, εισερχόμαστε στον κυρίως ναό, κατεβαίνοντας ένα λίθινο σκαλοπάτι. Παράθυρα υπάρχουν λίγα και μικρά, με αποτέλεσμα ο χώρος να μην είναι ιδιαίτερα φωτεινός. Δεν υπάρχει διακόσμηση του κυρίως ναού παρά μόνον ο τρούλος που στηρίζεται σε τέσσερις κυλινδρικούς κίονες Οι τοιχογραφίες του τρούλου και από τα σφαιρικά τρίγωνα είναι φιλοτεχνημένες το 1850 από τον αγιογράφο Ιωάννη από το χωριό Τσούρχλι Γρεβενών (σημερινή ονομασία Άγιος Γεώργιος), όπως μας πληροφορεί η παρακάτω επιγραφή.
-Στο νότιο τμήμα του τοίχου βρίσκεται χτισμένος τεράστιος φούρνος ο οποίος χρησίμευε στο ψήσιμο του ψωμιού. Δίπλα από αυτόν το φούρνο βρισκόταν το μαγειρείο της Μονής. Απέναντι ακριβώς από την είσοδο του ναού ήταν χτισμένη η τραπεζαρία και κάτω απ' αυτήν ήταν η είσοδος για το κρυφό σχολειό.
-Στον προαύλιο χώρο της μονής και κοντά στην εκκλησία υπήρχε ένα δέντρο (μηλιά) στην οποία υπήρχαν χαλκάδες, όπως συνηθίζονταν σε πολλά μοναστήρια και έδεναν για λόγους ασφαλείας ασθενείς με ψυχικά νοσήματα, που τους μετέφεραν εκεί οι οικείοι τους για ευλογία και θεραπεία.
-Ανατολικά (πίσω από τον ιερό του καθολικού) υπήρχε το κωδωνοστάσιο και δίπλα ακριβώς το παρεκκλήσι των Αγίων Αποστόλων που κάηκε το 1922 όπως αναγράφεται παραπάνω.
-Πριν την είσοδο του μοναστηριού και αριστερά υπήρχε ένας τεράστιος έλατος ο οποίος το καλοκαίρι του 1944 κάηκε από κεραυνό και φαίνεται σε φωτογραφία του 1930.
-Αριστερά από τον έλατο υπήρχε το κοιμητήριο της μονής, χωρίς να γνωρίζω την χρονολογία της καταστροφής του.
-Το τέμπλο, το οποίο στολίζει το κύριο μέρος του ναού είναι (ήταν - δεν υπάρχει
-Η παράδοση λέει και οι ντόπιοι υποστηρίζουν ότι για την κατασκευή του ο τεχνίτης εργάστηκε ασταμάτητα για δεκατέσσερα ολόκληρα χρόνια.
-Στις μεγάλες εικόνες του τέμπλου που αγιογραφήθηκαν το έτος 1817 αναγράφονται οι επιγραφές:
Εικόνα του Ευαγγελισμού: " Δέησις τῶν Δούλων τοῦ Θεοῦ Δή/ μου,Κῶστα, καὶ Ἰωάννου:- εἴληφαν πέρας αἰ παρούσαι αὖται πέντε/ εἰκόναι ἠΓουμενεύοντος μὲν τοῦ πανοσιωτάτου / κυρ Χριστοφόρου,1817 Ἰουνίου στ".
Εικόνα της Παναγίας : "Δέησις τοῦ τιμιωτάτου κὺρ/ Εὐθυμίου τοῦ Μακαρίτου παπᾶ/ Ἀναστασίου ἐκ ζιμιάτζη".
Εικόνα του Χριστού : "Δέησις τού Δούλου τοῦ Θεοῦ Ἀνδρέα/ ἀθανασίου ἄπο Λιάμποβον,/ κ: διά χειρὸς Γεωργίου και Ζήση ἐκ σελίτζης.-".
Εικόνα του Προδρόμου : "+ Δέησης του Δούλου τοῦ Θεοῦ/ ΘεοΔώρου ἰερέως ἀπω χω/ρήων Γκωπλᾶροι"
Εικόνα των τριών Ιεραρχών : "ΔΕΗΣΙΣ ΤΩΝ ΔΟΥΛΩΝ ΤΟΥ ΘΕΟΥ/ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΙΕΡΕΩΣ / ἐκ τῆς Χώρας Παρασκεβῆς".
-Ακολουθούν επί πλέον ενθυμήσεις και επιγραφές:
-Στον προαύλιο χώρο και δίπλα στη βρύση υπάρχει η καμπάνα που μεταφέρθηκε σ' αυτό το σημείο μετά την κατάρρευση του κοδωνοστασίου (άγνωστο πότε) και υπάρχει στην καμπάντα η επιγραφή: "1908 ΑΡ.979 ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΟΝ ΑΔΕΛΦΩΝ ΠΕΚΛΑΡΗ / ΤΣΑΡΑΠΑΝΙΤΩΝ ΙΩΑΝΝΙΝΑ ΤΗ ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ/ ΧΡΗΣΤΑΚΗ ΖΗΣΗ ΚΥΠΡΙΤΖΗ ΕΝ ΓΡΕΒΕΝΑ".
-Το νερό της βρύσης μεταφέρονταν με πέτρινο αυλάκι σε μια στέρνα (δεξαμενή ή πχος !!).
Παραθέτουμε κάποια στοιχεία που αντλήθηκαν από παλιότερη έρευνα σε έγγραφα του Υποθηκοφυλακείου Δεσκάτης.
-Ο Άνθιμος Στεφάνου Γεωργαντάς, αρχιμανδρίτης και ηγούμενος Ιεράς Μονής Μπουνάσιας, πωλεί αντί 36.000δρχ, 38.000m2 μετόχι στην Παρασκευή, στον Γεώργιο Ν. Μπρασινίκα-σαγματοποιό. (1928)
-Ο Δημήτριος ή Δαμιανός παπα-Ιωάννου Θεοχάρης, μοναχός Μπουνάσιας, πωλεί έναν αγρό 2 στρεμμάτων στη θέση Μέλοβο/Κουτσιουμάνης - αντί 1.500δρχ - στον Γεώργιο Δημητρίου Θεοχάρη. (1933).
-Ο Άνθιμος Μπουνάσιας πωλεί στον Αναστάσιο Ι. Κοτσίρα έναν αγρό στη θέση Ράτσινο Παρασκευής αντί 10.000 δρχ. (1930).
-Ο Άνθιμος Μπουνάσιας πωλεί στον Γεώργιο Ν. Μπρόβα έναν αγρό στη θέση Σωτήρω ή Ανδρέα Πηγάδι αντί 9.600 δρχ. (1930)
-Ο Ιάκωβος Σαμουήλ Ιωσήφ, Δ/ντής ΕΤΕ Γρεβενών, ΟΔΕΠ-Μετόχι Μπουνάσιας-Ιερά Μονή Νικάνορα, πωλεί έναν αγρό 26 στρ. στη θέση Καρούτι-αντί 51.500δρχ, στον Αντώνιο Γ. Μαργαρίτη, γιατρό Δεσκάτης, κάτοικο Γρεβενών. (1934).
-Ο Ιάκωβος Σαμουήλ Ιωσήφ, Δ/ντής ΕΤΕ Γρεβενών, ΟΔΕΠ-Μετόχι Μπουνάσιας-Ιερά Μονή Νικάνορα, πωλεί έναν αγρό 1,5 στρ. και μία άμπελο 3 στρ. στον Άη Λια-αντί 2.500δρχ- στο Δημήτριο Κ. Ψύρρα. (1934).
-Ο ΟΔΕΠ-Μετόχι Μπουνάσιας δια του Ιάκωβου Σαμουήλ Ιωσήφ, Δ/ντή ΕΤΕ πωλεί στο Δημήτριο Χρ. Κατσιαφλάκα έναν αγρό 6 στρ. στη θέση Μέλοβο.(1934).
-Ο ΟΔΕΠ δια του Ιακώβου Σαμουήλ Ιωσήφ, Δ/ντή ΕΤΕ, πωλεί στον Τριαντάφυλλο Νικ. Κυριαζίδη ένα μυλότοπο στη θέση Σκάλα. (1934)
-Ο Τρ. Ν. Κυριαζίδης πωλεί τον υδρόμυλο στον Πολυχρόνη Παύλου Ιωαννίδη-γεωργό από Κιβωτό αντί 4.000 δρχ.(1935).
-Ο Πολυχρόνης Παύλου Ιωαννίδης τον πωλεί στον Κωνσταντίνο Ν. Κυριαζίδη αντί 3.000 δρχ. (1936).
- Ο ΟΔΕΠ δια του Ιακώβου Σαμουήλ Ιωσήφ, Δ/ντή ΕΤΕ, πωλεί στο Νικόλαο Γ. Κουζούμη έναν αγρό 9 στρ. στη θέση Λάκκα Κότσαρη.(1935).
-Ο Τηλέμαχος Ν. Κεσσανλής, Δ/ντής ΕΤΕ, ΟΔΕΠ-Μετόχι Μπουνάσιας-Ιερά Μονή Αγίου Νικάνορα, πωλεί αγρό ½ στρ στη θέση Αλάφα, στο Γεώργιο Χρ. Μαργαρίτη-ωρολογοποιό Γρεβενών, πληρεξούσιο Δ.Κ.Ψύρρα.(1936).
-Ο Τηλέμαχος Ν. Κεσσανλής, Δ/ντής ΕΤΕ, ΟΔΕΠ-Μετόχι Μπουνάσιας-Ιερά Μονή Αγίου Νικάνορα, πωλεί μία οικία με τα σχετικά στη Δεσκάτη-αντί 21.000δρχ- στον Αντώνιο Ι. Κομμάτα.(1936).
-Ο Τηλέμαχος Ν. Κεσσανλής, Δ/ντής ΕΤΕ, ΟΔΕΠ-Μετόχι Μπουνάσιας-Ιερά Μονή Αγίου Νικάνορα, πωλεί –αντί 23.800 δρχ.-στο Γεώργιο Χρ. Μαργαρίτη-πληρεξούσιο Δημητρίου Κ. Ψύρρα:
1)αγρόν 25 στρ., Παλιουριά, κορυφή όρους Μπουνάσια-Κρυφοκάλυβα.
2)αγρόν 27 στρ, Μπαψιμικά,Παρασκευή.
3)αγρόν 4,2στρ. σε Πετράκη Παρασκευής.
4)αγρόν 3στρ. σε Κούτρα Παρασκευής.
5)αγρόν 3στρ. σε Αγία Παρασκευή (44 καταλόγου).
6)αγρόν 1,5 στρ. σε Ασπρόχωμα Δεσκάτης(48 καταλόγου).
7)αγρόν 8 στρ. σε Καλύβα Τράμπα(50 καταλόγου)
8)αγρόν 1,5 στρ σε Αμπέλια(51 καταλόγου). (1937).
ΟΔΕΠ: Οργανισμός Διοικήσεως Εκκλησιαστικής και Μοναστηριακής Περιουσίας.
ΕΤΕ: Εθνική Τράπεζα Ελλάδος.
(Η παραπάνω πληροφορία είναι από έρευνα έκανε στο Υποθηκοφυλακείο Δεσκάτης ο κ. Γαλάνης Δημήτριος).
Επίσης ο κ.
Μεταξύ άλλων σημειώνεται η Παλιουριά και η γεωγραφικά όμορη (Αγία) Παρασκευή :
Στο υπ’ αριθ. 9/8.6.1914 συμβόλαιο αναφέρεται ότι η Μονή της Μπουνάσιας είχε ένα λιβάδι στη Σκάλα, στην κτηματική περιοχή της Ζημιάτσης (Παλιουριάς), η έκταση του οποίου ανερχόταν στα 1.000 στρέμματα. Το λιβάδι αυτό περιοριζόταν από τον δρόμο Δεσκάτης – Παλιουριάς, γαίες του χωριού Παρασκευή, γαίες της ίδιας μονής και γαίες του χωριού Σέλισμα (Διασελάκι). Το ετήσιο μίσθωμα του λιβαδίου, για το 1914, ορίσθηκε σε 35 χρυσές τουρκικές λίρες, δηλαδή 798 δραχμές.
Στο υπ’ αριθ. 10/8.6.1914 συμβόλαιο αναφέρεται ότι η Μονή της Μπουνάσιας είχε ένα άλλο λιβάδι στη Μπάρα και Καναβοτόπια, στην κτηματική περιοχή της Παρασκευής. Το λιβάδι αυτό περιοριζόταν από τον Κόκκινο ΄Οχθο και από γαίες του χωριού Αγίου Γεωργίου, των Πετσουγγίων (Δασοχωρίου), κατοίκων της Δεσκάτης (στο Ράτσιανο) και Παρασκευής. Ειδικά με τις γαίες της Παρασκευής τα όρια ήταν στις περιοχές Φασόλια, Γούρνα του Τζουμάκου, δρόμος, Καστρί Κόκκα, Κόκκα Προφήτη Ηλία και Λάκκος Γρεντιές.
-Σήμερα τη διατήρηση και συντήρηση της Ιεράς Μονής του Ευαγγελισμού έχει αναλάβει η Εφορεία Αρχαιοτήτων Γρεβενών, το έργο της οποίας είναι ήδη εμφανές, πλην όμως έγιναν εργασίες στο 1/3 του κτίσματος και ας ελπίσουμε ότι ίσως κάποτε ολοκληρωθεί. Οι εργασίες ξεκίνησαν το έτος 1995 και η δαπάνη ήταν 140.000.000 δρχ.
-Πάρα πολλοί πιστοί, από τις γύρω κυρίως περιοχές, "ανεβαίνουν" συχνά στο μοναστήρι για να προσκυνήσουν, αλλά και για να μαζέψουν τσάι και φλαμούρι (τίλιο). Η βλάστηση σε όλη την περιοχή γύρω από τη μονή είναι καταπράσινη και ο χώρος σου δίνει μία αίσθηση γαλήνης και σιγουριάς.
Ευαγγελισμός Παναγίας Μπουνάσιας |
-Τα
μέλη της Εκκλησιαστικής Επιτροπής Αγίου Νικολάου Παλιουριάς Τριαντάφυλλος Ν.
Κυριαζίδης και Απόστολος Κ. Μέρτζος, απόντος του υπέργηρου ιερέως, πώλησαν με
πλειοδοσία:
Α)
Μία ανώγειο κατοικία με αχυρώνα, αντί 1000δρχ, στο Χρήστο Ν. Ντατσή.(1933).
Β) Μία αχυρώνα, αντί 1400δρχ, στο Γεώργιο
Ν.Ζιανό.(1933).
-Τις 5-12-1977 έγιναν τα εγκαίνια του νέου ναού υπό του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτη Γρεβενών κ.κ. Σεργίου και ιερέας στην Παλιουριά ήταν ο Αρχ. Στέφανος Μαργαρίτης.
-Επί εφημερίας του ιερέα Μπέλτσιου Κων/νου (παπα-Κώστας) και με την οικονομική ενίσχυση των κατοίκων αγιογραφήθηκε.
-Το έτος 1974 με την οικονομική ενίσχυση των αδελφών Ιωάννη και Γεωργίου Παλπάνη του Στεργίου και αδελφών Αλεξάνδρου και Αποστόλου του Αποστόλου, έκτισαν νέο ναό στην ίδια θέση που υπήρχαν τα ερείπια του παλιού ναού. Στη συνέχεια με τη φροντίδα και οικονομική ενίσχυση πιστών χτίστηκε ο περίβολος, δενδροφυτεύτηκε, αγιογραφήθηκε ο ναός και έγινε ένας μικρός τόπος ησυχαστηρίου, απολαμβάνοντας τη θέα που προσφέρουν και οι υπόλοιποι ναοί που βρίσκονται στους πρόποδες της Βουνάσσας.
-Στο ναό γίνεται θεία λειτουργία την ημέρα της εορτής της Αγίας Παρασκευής (26 Ιουλίου) και όχι μόνο, καθώς επίσης και όλα τα μυστήρια.
Oι βρύσες της περιοχής
-Κατά ομολογία του καλόγερου Αγάπιου (1844 -1925) που ήταν ηγούμενος στο Μοναστήρι της Ευαγγελίστριας, το νερό της Μπιτέρνας είχε θεραπευτικές ιδιότητες (σε συνδυασμό με διάφορα βοτάνια – ματοβότανο, στριγγλοβότανο) ιδίως σε δερματοπάθειες και πονόματους.
-Εκτός όμως από αυτές τις βρύσες υπήρχαν και άλλες σε πιο απόμακρα μέρη που χρησίμευαν ως ποτίστρες για τα ζώα. Υπήρχαν βρύσες πάνω σε μονοπάτια για την ξεκούραση τόσο των διαβατών όσο και των ζώων. Τέτοιες ήταν ο Βυρός (καλύφθηκε από τα νερά της λίμνης Ιλαρίωνα), ο Γαύρος, ο Κατουριάρης (καλύφθηκε από τα νερά της λίμνης Ιλαρίωνα), η Λίμνη στη κορυφή της Μπουνάσιας, ο 'Αγιος Αθανάσιος, ο Άγιος Γεώργιος, η Παλιόχωρα, ο Γαϊτανάκος, η Μεσώρη, η Μπαρούγκα.
Πήλινα ειδώλια, ανθρωπόμορφα και αγκυρόσχημα,
από τις ανασκαφές στην Αγία Κυριακή της Παλιουριάς.
|
Πρόχους της κλασικής εποχής, τοπικού εργαστηρίου |
του Φιλίππου Β΄, με την μορφή του Απόλλωνα στον εμπροσθότυπο και έναν ιππέα στον οπισθότυπο (β΄ μισό του 4ου αι. π.Χ.) και ένα της Φαρσάλου (β΄ μισό του 5ου αι. π.Χ.) με την κεφαλή της Αθηνάς με κορινθιακό κράνος, κατά τρία τέταρτα, στον εμπροσθότυπο, και τον Αχιλλέα έφιππο προς τα δεξιά, στον οπισθότυπο, ακολουθούμενο από τον πεζό Πάτροκλο ο οποίος μεταφέρει τα όπλα, και πάνω η επιγραφή ΦΑΡΣΑΛΙΩΝ.
αναθεωρήθηκαν οι απόψεις περί πολιτισμικής και κοινωνικής απομόνωσης στις αντίστοιχες εποχές. Σύμφωνα με τη νέα ιστορική φυσιογνωμία, όπως αυτή αποτυπώνεται από τα τεκμήρια της αρχαιολογικής έρευνας, η Άνω Μακεδονία στον 6ο και 5ο αιώνα π.Χ. εντάσσεται στην πολιτισμική κοινή του υπόλοιπου ελληνισμού και χαρακτηρίζεται από υψηλό βιοτικό και πολιτιστικό επίπεδο με ποικιλία εμπορικών και άλλων σχέσεων και ανταλλαγών.
-Το όρος Βουνάσσα Παλιουριάς Γρεβενών διανύει 700 εκατομμύρια χρόνια γεωλογικής ιστορίας και συγκροτείται από τα αρχαιότερα πετρώματα της Ελλάδας. Χαρακτηρίζεται το σημείο όπου γεννήθηκαν η Αφρική και η Ευρώπη.
-Η λιθόσφαιρα διατηρήθηκε από έναν «απολιθωμένο» ωκεανό, ο οποίος κάποτε χώριζε τις
δυο ηπείρους, με εμφανή τα σημάδια της βίαιης επανασυγκρότησής τους. Στα μεγάλα υψόμετρα, που φτάνουν τα 1600 μέτρα, τα πετρώματα είναι χαραγμένα από παγετώνες, ενώ τα πρόσφατα ιζήματα δείχνουν τον σημερινό τεκτονισμό.
-Τα πετρώματα της Παλιουριάς και της Δεσκάτης μαρτυρούν ένα από τα πλέον τρομερά καταστροφικά περιστατικά, 250 εκ. χρόνια πριν, τα οποία συντέλεσαν στην εξαφάνιση του 90% της ζωής του πλανήτη μας.
μαρτυρία της γέννησης μιας νέας ζωής και καινούργιας θάλασσας. Η θάλασσα που σχηματίστηκε ονομάστηκε Τηθύς και είναι η μυθική μητέρα όλων των θαλασσών και των νερών.
Τα τοπωνύμια μας
|
Η λέξη τοπωνύμιο είναι σύνθετη από τα ουσιαστικά
τόπος και όνομα. Με το τοπωνύμιο ο λαός προσδιορίζει μία συγκεκριμένη περιοχή
για να την διακρίνει από μία άλλη. Για να δώσει το κάθε όνομα λαμβάνει ως βάση
α) το είδος του εδάφους: κόκκινη γη (Κοκκινόη), μαύρη γη (Μαυρόη), β) την
ύπαρξη κάποιου δέντρου: κρανιές (Κρανιές), έλατος (Μοναχός Έλατος), γ) την
ύπαρξη ενός ναού Αϊ-Δημήτρης, Αϊ-Λιας, δ) την εγκατάσταση ενός μαντριού (Μαντρί
του Δημητρίου, Βακούφκο Μαντρί). κ.ά..
Ο πρόεδρος της Έβδομης Διάσκεψης των Ηνωμένων
Εθνών για την Τυποποίηση των Γεωγραφικών Ονομάτων είπε ότι τα τοπωνύμια είναι
«το περιβάλλον μας και ο αέρας που αναπνέουμε». Ονομάσθηκαν επίσης και «φωνές
των προγόνων που μας άφησαν φεύγοντας, για να επικοινωνούμε μ’ αυτούς».
Μελετώντας
τα τοπωνύμια συλλέγουμε πληροφορίες για τη χρήση κάθε περιοχής (Αλώνι του
Βασίλη), για άτομα που έζησαν πριν από πολλά χρόνια στην περιοχή μας
(Μπουγαδήμενα 18ος αιώνας) κ.λπ.
Για
τη συλλογή των τοπωνυμίων μας βασίστηκα κυρίως στις πληροφορίες των χωριανών
μας οι οποίοι είχαν στενή σχέση με τις διάφορες τοποθεσίες, λόγω του
επαγγέλματός τους.
Α) Ανατολικά του οικισμού
Αγία Τριάδα: Λόφος βορειοανατολικά του χωριού, τον 18ο αιώνα υπήρχε ομώνυμος
οικισμός και σήμερα υπάρχει μικρός ναός νεώτερης εποχής.
Αγία Παρασκευή: Περιοχή ανατολικά του χωριού, τον 18ο αιώνα υπήρχε ομώνυμος οικισμός
και σήμερα υπάρχει μικρός ναός νεώτερης εποχής.
Άγιος
Κων/νος: Περιοχή βοριοανατολικά
του χωριού, τον 18ο αιώνα υπήρχε ομώνυμος οικισμός με τον μεγαλοπρεπή ναό του
Αγίου Κων/νου, σύμφωνα με μαρτυρίες ηλικιωμένων που τους διηγήθηκαν οι
παππούδες τους. Λέγεται ότι βούλιαξε από άγνωστη αιτία σε απροσδιόριστο χρόνο.
Άγιος Αθανάσιος: Περιοχή ανατολικά του χωριού, τον 18ο αιώνα υπήρχε ομώνυμος οικισμός
και σήμερα υπάρχει μικρός ναός νεώτερης εποχή.
Άγιος Γεώργιος: Περιοχή ανατολικά του χωριού, τον 18ο αιώνα υπήρχε ομώνυμος οικισμός
και σήμερα διασώζεται μόνο ο μικρός ναός με αγιογραφίες στο ιερό του 1753.
Αϊ-Ηλιάς:
Περιοχή στη Μπουνάσια όπου υπάρχουν μόνο χαλάσματα του εξωκκλησίου. Στη σπηλιά
του βράχου κοντά στο εξωκκλήσι έβρισαν καταφύγιο οι κάτοικοι εν καιρώ πολέμου.
Βουλγάρικα Μαντριά: Περιοχή της Μπουνάσιας που εγκαταστάθηκαν
οικογένειες σλαβόφωνων Ελλήνων.
Ζυγός:
Τοποθεσία ανάμεσα στην Ξηρόλιμνη και στη Λίμνη. Εκεί υπήρχε εποχιακό υπαίθριο
τυροκομείο και ζύγιζαν τα γάλατα οι κτηνοτρόφοι.
Κοκκινόπετρα: Περιοχή της Μπουνάσιας, που έχει ένα κοκκινοπού χρώματος βράχο, στον
οποίο όταν βγαίνει ο ήλιος είναι μεσημέρι (12.00).
Κούτρες:
Περιοχή της Μπουνάσιας και νότια της Ευαγγελίστριας. Οι κορυφές μοιάζουν με
κούτρες (μέτωπα - κεφάλια). Κοινό τοπωνύμιο του βορειοελλαδικού χώρου.
Λίμνη:
Περιοχή στην Μπουνάσια όπου μέχρι το έτος 1930 υπήρχε μία λιμνούλα και
δροσίζονταν τα ζώα.
Λυκότρυπα:
Περιοχή στη Μπουνάσια, κοντά στην Κοκκινόπετρα, όπου φώλιαζαν λύκοι.
Μέγα Πλάϊ:
Μεγάλη πλαγιά στην κορυφή της Μπουνάσιας, δίπλα στον Πρίονο, χωρίς δέντρα αλλά
πολύ ωραίο τσάι και διάφορα βότανα.
Μπιτέρνα:
Περιοχή δυτικά του Αγίου Γεωργίου, όπου υπήρχε θολόκτιστη δεξαμενή με
πωρόλιθους, μήκους
Μπουνάσια ή Βουνάσια: Είναι βλάχικο τοπωνύμιο, από τη λέξη bunu (καλός)
και σημαίνει καλό, ομαλό μέρος.
Ξηρόλιμνη:
Ένα ίσιωμα ανάμεσα σε έλατα. Πριν από χρόνια υπήρξε ενδιαφέρον για αθλητικές
εγκαταστάσεις, καθώς το μέρος είναι ιδανικό, αλλά η μεγάλη απόσταση από αστικό
κέντρο φρέναρε την κατασκευή του.
Παλιόχωρα:
Επίπεδη επιφάνεια στη βάση της Μπουνάσιας όπου υπήρχαν οι μικροί οικισμοί Αγίας
Τριάδας και Αγίου Αθανασίου. Από τα χαλάσματα πήραν πέτρες και έκτισαν τα
σπίτια τους οι Παλιουριώτες. Εδώ υπάρχει μεγάλη τσιμεντένια ποτίστρα ζώων και
στο χώρο αυτό κάνουμε τα κούλουμα την καθαρή Δευτέρα (όταν το επιτρέπουν οι
καιρικές συνθήκες).
Παπαχιλλέας: Περιοχή της Μπουνάσιας γιατί εκεί σκότωσαν τον Παπαχιλλέα (ήταν
ιερέας) και περνά ο δρόμος για την Ευαγγελίστρια..
Πρίονος ή Σημαία. Το υψηλότερο σημείο των Καμβουνίων στην περιοχή της Δεσκάτης, με
Ρομπόλι:
Περιοχή της Μπουνάσιας, ψηλότερα από την Ευαγγελίστρια, από το ομώνυμο δέντρο,
με το ξύλο του οποίου έκαναν γερά βαρέλια.
Σκάλα:
Περιοχή με επικίνδυνους βράχους ανάμεσα στη Μπουνάσια και στην Τσιοτίνα, απ’
όπου διέρχεται ο εθνικός δρόμος Γρεβενών - Δεσκάτης - Ελασσόνας. Τα πετρώματα
της σκάλας παρουσιάζουν παγκόσμιο γεωλογικό ενδιαφέρον.
Σταυρός:
Περιοχή της Μπουνάσιας όπου διασταυρώνονται το αυλάκι με το νερό που πηγαίνει
στο χωριό, με το αυλάκι που έριχναν οι κάτοικοι την οικοδομήσιμη ξυλεία.
Φασούλα το Καραούλι: Μεγάλος τριγωνικός βράχος και σημείο με ωραία θέα,
δίπλα στον δρόμο που οδηγεί στην Ευαγγελίστρια.
Β) Νότια του οικισμού
Αϊντίν:
Τοποθεσία στην έξοδο του χωριού προς τη Δεσκάτη, δίπλα στο γήπεδο. Εδώ σκότωσαν
ένα τούρκο βαθμοφόρο, πριν το 1900.
Αμπελωτόπια: Περιοχή νοτιοανατολικά του οικισμού, όπου υπήρχαν αμπέλια συγχωριανών
(Ντατσή Ευαγγέλου, Κόντου Παύλου, Μπαλογιάνη Ηλία κ.ά.). Εδώ φύτευαν φακές,
ρεβίθια και αρακά (φάκο).
Βακούφκος Νερόμυλος: Ο νερόμυλος της Ευαγγελίστριας που βρισκόταν στη
Σκάλα, κάτω από του Χατζιάρα το κράκουρο και δίπλα στον καταρράκτη. Πρέπει να είναι
ο ένας από τους δύο μύλους που αναφέρονται στην απογραφή του 1454/1455.
Γαϊτανάκος: Περιοχή στο Λάκκο τ’ Ακονιού όπου υπάρχει βρύση με ποτίστρα ζώων και
το χόρτο γαϊτανάκος που αρέσει πολύ στα ζώα.
Γεφυρούλια: Περιοχή στον Λάκκο τ’ Ακονιού όπου είχαν γίνει οι βάσεις για γέφυρες
σε χάραξη που έγινε παλαιότερα χωρίς να ολοκληρωθούν.
Καζάνια:
Περιοχή νότια του οικισμού, με πετρώματα όπως των Μετεώρων, τα οποία σχηματίζουν
κοιλώματα σαν καζάνια.
Καρούτια:
Μετόχι της Ευαγγελίστριας, με κτίσματα για να κάνουν και αποθηκεύουν τα κρασιά
και τσίπουρα οι μοναχοί και τα λούκια ήταν ξύλινα (καράτια).
Κομμάτι:
Οικισμός της Επισκοπής Σταγών, ανάμεσα στην Παλιουριά και στη Δήμητρα, ο οποίος
διαλύθηκε λίγο πριν το 1900. Σώζονται ερείπια της Τρανής Εκκλησιάς. Κάτοικοι
της Δήμητρας έκτισαν δίπλα στο χείμαρρο Σιούτσα ναΐσκο αφιερωμένο στον Άγιο
Αθανάσιο.
Κούκ τη Ράχη: Λόφος νοτιοδυτικά του οικισμού, όπου λέγεται ότι λαλεί πρώτα ο
κούκος.
Κρανιές:
Περιοχή κοντά και νότια του χωριού, απέναντι από το γήπεδο που είχε πολλές
κρανιές. Εδώ την 30-1-1963 αεροπλάνα έριξαν τρόφιμα για τα ζώα, γιατί είχε βαρύ
χειμώνα, ο χείμαρος Σιούτσα είχε πολύ νερό και διακόπηκε η συγκοινωνία.
Λάκκος
τ’ Ακονιού: Λάκκος (χείμαρρος) με τις πέτρες του οποίου ακόνιζαν τα
εργαλεία τους όχι μόνοι οι κάτοικοι του χωριού αλλά και της ευρύτερης περιοχής.
Μεσώρη:
Εύφορη περιοχή με κήπους και μικρά περιβόλια που είχαν οι Κεραμιδάδες και ο
Κόντος που ξεκινάει μετά τα Καρούτια μέχρι το Λάκκο τ’ Ακονιού. Υπάρχει βρύση
και ποτίστρα ζώων.
Μικρή και Μεγάλη Μπαρούγκα: Περιοχή νότια, μετά τα καρούτια η μικρή και εν
συνεχεία η μεγάλη Μπαρούγκα, σημαίνει παρθένο δάσος. Η μικρή αξιοποιήθηκε
γρηγορότερα ενώ η μεγάλη είχε τόσο πυκνή βλάστηση που όταν ένα κοπάδι έμπαινε
σ’ αυτή ο τσομπάνος το περίμενε στο Λάκκο τ΄Ακονιού που κατέληγαν.
Μπάμπους το Σφοντύλι: Τοποθεσία στο φαράγγι της Σκάλας που υπάρχει
μεγάλος βράχος και έχει το σχήμα ενός σφοντυλιού (μικρό κωνικό ξύλο που συνόδευε
το αδράχτι).
Μπουγαδήμαινα: Περιοχή αναφερόμενη τον 18ο αιώνα, νότια της Τσιοτίνας, όπου είχε την
ιδιοκτησία της κάποια Μπουγαδήμαινα.
Μπουραζάνι: Περιοχή νότια του οικισμού και μετά το Τρίστρατο. Είναι τούρκικη
λέξει και επί τουρκοκρατίας υπήρχε τούρκικο φυλάκιο. Στο σημείο υπάρχει βρύση
και ποτίστρα ζώων.
Μύλος του Γκουρμάνη: Τοποθεσία στον Λάκκο τ’ Ακονιού (στον κόκκινο
νόχτο), όπου υπήρχε ο μύλος του Γκουρμάνη που δεν τέθηκε ποτέ σε λειτουργία.
Ξηρόλακας ή Κρασόλακας: Λάκκος που στέρευε το καλοκαίρι και λέγεται ότι
μετά το επεισόδιο των κατοίκων με τους τούρκους και την απόφαση να μετακομίσουν
νοτιότερα έχυσαν τα κρασιά για να μην τα πουλήσουν οι Τούρκοι.
Σκοτωμένος: Περιοχή νότια του οικισμού όπου και σκοτώθηκε ένας βλάχος από ληστές.
Στην περιοχή αυτή υπήρχαν απομινάρια από μνήματα. Ίσως στο σημείο να έγιναν
συμπλοκές, άγνωστο πότε και από ποιους.
Στρούγκες:
Περιοχή μετά τον Τσέρο και πριν από τη Μεσώρη που αρκετοί κτηνοτρόφοι είχαν τις
στρούγκες.
Τρίστρατο:
Περιοχή μετά τον Αϊντίν και μετά από το πνευματικό κέντρο του χωριού, διότι
εκεί αντάμωναν τρεις στράτες (δρόμοι) από Γρεβενά-Λάρισα, Λάρισα-Σέρβια και
Τρίκαλα-Σέρβια
Τσέρος:
Περιοχή νοτιοανατολικά του οικισμού, όπου υπήρχε ένας τεράστιος τσέρος (είδος
βαλανιδιάς).
Χαλκιά τα χωράφια: Περιοχή νότια του οικισμού, μεταξύ Μικρής και
Μεγάλης Μπαρούγκας. Εδώ είχε χωράφια ο Χαλκιάς. Το επώνυμο αυτό υπάρχει στην
απογραφή του 1454-1455.
Χατζιάρα το κράκιουρο: Μεγάλος και εντυπωσιακός βράχος στο φαράγγι της
σκάλας, ακριβώς πάνω από τον καταρράκτη.
Ψιλόραχη:
Ψιλή ράχη, περιοχή μεταξύ της Μεγάλης Μπαρούγκας και Μπάμπως το σφοντύλι.
Γ) Δυτικά του οικισμού
Αγία Κυριακή: Εύφορη περιοχή δυτικά του οικισμού, δίπλα στον Αλιάκμονα, η οποία
κατά διαστήματα κατακλύζεται από την λίμνη Ιλαρίωνα. Την δεκαετία 1960 ήταν ο
τόπος για την Πρωτομαγιά της Παλιουριάς και της ευρύτερης περιοχής. Εδώ έγινε
και το πρώτο αρδευτικό έργο για να ποτίζονται τα χωράφια της Αγίας Κυριακής από
τον Αλιάκμονα.
Βηρός: Περιοχή
και βρύση με τσιμεντένια ποτίστρα ζώων, δυτικά του οικισμού, δίπλα στο
Κεραμιδαριό του Δημητρίου Πετσούλα.
Βίγλα:
Τοποθεσία κοντά και δυτικά του οικισμού, απ’ όπου έχουμε μεγάλη ορατότητα και
παρατήρηση (υπάρχει πολυβολείο το οποίο ανεγέρθηκε γύρω στα 1950).
Ζήγρα τ’ Ανήλιου: Περιοχή δυτικά του οικισμού, ανάμεσα στις περιοχές Ισιώματα και Αγία
Κυριακή όπου σκότωσαν τον Ζήγρα από το Ψήλωμα της Καλαμπάκας (Κρατσιοτάδες).
Ισιώματα: Η
μεγαλύτερη σε έκταση πεδιάδα του οικισμού, η οποία μετά τις εκχερσώσεις ενώθηκε
με τα πάνω Ισιώματα, τον Καρατζιά και το Κομμάτι.
Κατουριάρης: Βρύση η οποία τρέχει σταθερά λίγο νερό όλο το χρόνο (κατακλύστηκε από
την λίμνη) στις εκβολές του Λάκκου τ’ Ακονιού προς τον Αλιάκμονα.
Κεραμαριό:
Περιοχή δυτικά του οικισμού, δίπλα στη βρύση Βηρός, και πήρε το τοπωνύμιο από
το κεραμιδαριό που ήταν εκεί του Δημητρίου Πετσούλα, που δραστηριοποιήθηκε την
δεκαετία του 1960. Εδώ έγιναν ανασκαφές και προέκυψαν ευρήματα του 5ου και 4ου
αι. π.Χ.
Λιβάδι:
Τοποθεσία δυτικά του οικισμού με βρύση, τμήμα εύφορης γης που χρησίμευε για
κήπους και βοσκοτόπι. Από εδώ έπαιρνε νερό η συνοικία των ντόπιων. Περιμετρικά
της βρύσης οι ελεύθερες κοπέλες του χωριού μάζευαν μάϊ (λουλούδια με κίτρινα
ανθάκια) για ν’ αβιώνουν το δρώμενο του κλήδονα.
Παλιόμυλος: Τοποθεσία δυτικά του οικισμού και στο σημείο που εκβάλει ο χείμαρρος
Λάκκος τ’ Ακονιού στον Αλιάλμονα. Εδώ υπήρχε νερόμυλος που χρησιμοποιούσε νερά
του ποταμού Αλιάκμονα για την λειτουργία του. Πρέπει να είναι ο ένας από τους
δύο μύλους που αναφέρονται στην απογραφή του 1454/1455.
Ποταμιές:
Εύφορη περιοχή δίπλα στον Αλικάκμονα και πλημμύριζε όταν κατέβαζε πολύ νερό ο
Αλιάκμονας. Κατακλύστηκε από τη λίμνη του Ιλαρίωνα.
Σιούτσια:
Χείμαρρος που εκβάλει στον Αλιάκμονα, αποτελεί και τα όρια της Παλιουριάς με τη
Δήμητρα. Είναι η γνωστή από την βυζαντινή εποχή ως Σουσίτσα. Στη μεσαιωνική
εποχή ήταν το όριο μεταξύ της Θεσσαλίας και της Μακεδονίας.
Δ) Βόρεια του οικισμού
Ασβεσταριές: Περιοχή μετά τον πετρωτό όπου υπήρχε το ασβεστοκάμινο του Αχιλλέα
Βλάχου και μετά την εγκατάλειψή του συνέχισαν την λειτουργία του ο Κώστας
Κυριαζίδης (Μαραγκός) κ.ά.
Βλάνια τα χωράφια: Περιοχή βόρεια του οικισμού μετά το Γάβρο και
δεξιά του δρόμου. Εδώ είχε χωράφια ο Βλάνιας. Το επώνυμο αυτό υπάρχει στην
απογραφή του 1454/1455.
Γάβρος:
Περιοχή βόρεια του οικισμού, πήρε το όνομα από το ομώνυμο δέντρο (γαβρί) που
έχει στην περιοχή. Εδώ υπάρχει βρύση με πολύ καλής ποιότητας πόσιμο νερό και
ποτίστρα ζώων, δίπλα στο δρόμο προς την Ελάτη.
Γκαραντάνα τη Γουμάρα: Περιοχή στο δρόμο προς την Ελάτη μετά το Γάβρο.
Πριν γίνει διάνοιξη του δρόμου υπήρχε στενό και επικίνδυνο μονοπάτι. Εδώ έπεσε
η γαϊδούρα (γουμάρα) του Καραντάνα. Ο Καραντάνας ήταν το παρατσούκλι ενός Πλήτα.
Κακόλακος:
Λάκκος με πολύ ορμητικά νερά που διασχίζει τη Μπουνάσια και χύνεται στον
Αλιάκμονα. Αποτελεί τα όριο των νομών Γρεβενών και Κοζάνης (Παλιουριά - Ελάτη
Κοζάνης).
Μπέλη το Καραούλι: Πανοραμικό σημείο απέναντι από την Παναγία
Τορνικίου, όπου είχε καραούλι (παρατηρητήριο) ο κλέφτης Μπέλης.
Μπιστηριές: Περιοχή κοντά στον πετρωτό που υπάρχουν μικρές σπηλιές. Ήταν φυσικό
καταφύγιο των κατοίκων εν καιρώ πολέμου.
Πετρωτός:
Περιοχή μετά το Γάβρο, όπου υπήρχε το ασβεστοκάμινο του Ιωάννη Παλπάνη.
Πολλά νερά: Περιοχή βόρεια του οικισμού και σημείο στο οποίο λόγω του στενώματος
ο Αλιάκμονας είχε πολύ βάθος.
Πρασοκήπια: Περιοχή βόρεια του οικισμού και δίπλα στον Αλιάκμονα, όπου υπήρχαν
πολλοί κήποι όπου καλλιεργούσαν πράσα. Σήμερα κατακλύστηκε από τη λίμνη του
Ιλαρίωνα.
Τζινίκα τα χωράφια: Περιοχή βόρεια του οικισμού στο ύψος του Γάβρου και
αριστερά από το δρόμο. Είχε χωράφια ο Τζινίκας και το επώνυμο αυτό δεν υπάρχει
σήμερα στην Παλιουριά.
Χάντακας:
Περιοχή βόρεια του οικισμού, μετά τον πετρωτό και κοντά στον Αλιάκμονα. Η
περιοχή ήταν πολύ δασώδης και χανόσουν αν δεν ήξερες τα μονοπάτια.
Πηγές: Εταιρεία Μακεδονικών Σπουδών, Εταιρεία Δυτικομακεδονικών Μελετών, Θεσσαλικό Ημερολόγιο, Μονή Βαρλαάμ-Μετέωρα, Μονή Ολυμπιώτισσας, Κώδικας της Ζάβορδας, Ιστοριογράφος, Αλέξιος, Χρήστος Λιόλιος, Γεωργία Καραμήτρου - Μεντεσίδη (αρχαιολόγος), Αγαθονίκη Τσιλιπάκου, (αρχαιολόγος), Δ. Ζησόπουλος, Δήμος Δεσκάτης, Δημ/λος Ιωάννης Σπύρου, Μαρία Π. Βουβούτση, Κώστας Καμπουρίδης, Νικήτα-Σκαρτάδου Βικτώρια, Κώστας Σπανός, Βασίλης Σπανός, Βασιλική Τόζιου, Σαββοπούλου-Κατσίκη Ξανθή, και κάτοικοι περιοχής.-
Επιμέλεια: Στέργιος Γ. Παλπάνης
Πολλά συγχαρητήρια για το εξαιρετικό και πληρέστατο πόνημά σας !
ΑπάντησηΔιαγραφήΕυχαριστώ πολύ, να είστε καλά.
Διαγραφή