Καταγραφή-περιγραφή λειτουργικών-εκκλησιαστικών βιβλίων κτήσεως Ιερού Ναού Αγίου Νικολάου Παλιουριάς Γρεβενών, τα οποία παρεδόθησαν εις την Ιεράν Μητρόπολην Γρεβενών εν έτει 2021.
Τα κάτωθι λειτουργικά – εκκλησιαστικά βιβλία, τα συγκέντρωσε και παράλληλα διέσωσε, ο Ιερεύς Κων/νος Μπέλτσιος (1936-2011), εφημέριος του Ι.Ν. Αγ. Νικολάου Παλιουριάς (1977-2010), από την Ιερά Μονή Ευαγγελιστρίας Βουνάσης και τον Ιερό ναό Κοιμήσεως Θεοτόκου του ιδίου χωριού. Τα βιβλία φυλάσσονταν στον ↴↴↴
ενοριακό ναό από το έτος 1977 και παρεδόθησαν εις την Μητρόπολη Γρεβενών κατά το έτος 2021, για συντήρηση και φύλαξη.Τα εν θέματι βιβλία, προέρχονται, όπως
προκύπτει από τις χειρόγραφες σημειώσεις
επί των σταχώσεών τους, ορισμένα από τον ιερό ναό του Αγ. Νικολάου, την ιερά
μονή Βουνάσης και την ιερά μονή
Ζάβορδας. Επίσης ένα εξ’ αυτών προέρχεται από τον ιερό ναό του Αγίου Αθανασίου
του οικισμού Κομμάτι, ο οποίος διελύθη στα
τέλη του 19ου αιώνος, έπειτα μεταφέρθηκε (το βιβλίο) στον
ενοριακό ναό του Αγ. Γεωργίου Κατάκαλης, όπως οι εικόνες και άλλα κειμήλια από
τους κατοίκους του διαλυθέντος οικισμού, οι οποίοι μετώκησαν στην Κατάκαλη.
Προέβην εις την λεπτομερή (το κατά δύναμιν ) καταγραφήν των, όπως και των επ’ αυτών αναγραφόμενων ενθυμήσεων, χάρη εις τας ενεργείας του κ. Παλπάνη Γ. Στεργίου, όστις τα φωτογράφησε και εις την αρωγήν του κ. Σπανού Κων/νου, όστις ανέγνωσε δυσανάγνωστους ενθυμήσεις.
Επιμέλεια: Παπακωνσταντίνου Ι. Νικόλαος
1. Βιβλίον έντυπον «ΘΕΙΟΝ ΚΑΙ ΙΕΡΟΝ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΝ» ΕΞ ΑΡΙΣΤΩΝ ΕΚΔΟΣΕΩΝ
2. Παρακλητική: εκδόσεις Μ. Σαλίβερου. Βιβλιοδεσία: Χαρτόδετος. Χειρ. Σημείωσις: επί της σταχώσεως « Κων/νος Μπέλτσιος τοῦ Ἀντωνίου /μαθητής τρίτης τάξεως Δημοτικοῦ / Σχολείου Παλιουριᾶς ἐπαρχίας / Γρεβενῶν. Νομοῦ Κοζάνης / Κοινότητος Καρπεροῦ /χρηματίσας, ὡς βοηθός τοῦ ψάλτου /Άθανασίου Ντατσή ἀπο τό ἔτος 1950/ ἕως το ἔτος 1953»
3. Παρακλητική: άνευ καλύμματος, παλαίτυπος, όμοια με των εκδόσεων Βενετίας. Χειρ. Σημείωσις: επί της σταχώσεως «μαθημάτον φρόντήζην κε με χρημάτον τα γαρ καλα μαθηματα φέρουσι τα» και ετέρα «γήόργη…(δυσανάγνωστος).» Επίσης σε τρία σημεία έχουν γίνει προσπάθειες αντιγραφής του ανωτέρω ρητού, μαθημάτων φρόντιζε … κλπ προφανώς από μαθητές της εποχής, στα πλαίσια της διδασκαλίας.
4. Μηναίον ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ: ΠΕΡΙΕΧΟΝ ΤΗΝ ΠΡΕΠΟΥΣΑΝ ΑΥΤῼ ΑΠΑΣΑΝ
5. Μηναίον ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ: ακέφαλο, παλαίτυπος, όμοια με των εκδόσεων Βενετίας.
6. Μηναίον ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ: ΠΕΡΙΕΧΟΝ ΤΗΝ ΠΡΕΠΟΥΣΑΝ ΑΥΤῼ ΑΠΑΣΑΝ
7. Μηναίον ΦΕΥΡΟΥΑΡΙΟΥ: Τυπωθεὶς ἐνετίησι παρά Ἰωάννῃ Πέτρῳ τῷ Πινέλλῳ, ἀναλώμασι μέν, τοῖς ἑἀυτοῦ. Ἐπιμελείᾳ δε, καὶ ἐπιδιορθώσει, Θεοφυλάκτου Ἱερομανάχου τοῦ Τζανφουρμάρου. CON PRIVILEGIO. Ἔτει ἀπό τῆς ἐν σάρκου οἰκονομίας, τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ ᾳχμγ. (1643). Τυπογραφικόν σήμα: κυπάρισσος, εκατέρωθεν του οποίου τα αρχικά του εκδότου Α.Π. Ἐπίτιτλον κόσμημα: κίονες εἰς τους οποίους ελίσσεται άμπελος, εις το κέντρον άνωθεν ο Κύριος ευλογών (κατεστραμμένο ήδη) και εις τα άκρα οι ιεροί Ευαγγελισταί. Βιβλιοδεσία: δερματόδετος. Χειρόγραφες σημειώσεις: Επί της σταχώσεως «Καγώ ὁ δημήτριος χ(ατζή) αθανασι δουλικῶς την προσκυνό /κ΄ παρακαλό στήλε τυ ἔσοθεν τον πατέρα μου.», όλη η στάχωσις καλύπτεται υπό δυσανάγνωστων σημειώσεων.
8. Μηναίον ΙΟΥΛΙΟΥ: ΠΕΡΙΕΧΟΝ ΤΗΝ ΠΡΕΠΟΥΣΑΝ ΑΥΤῼ ΑΠΑΣΑΝ ΑΚΟΛΟΥΘΙΑΝ ΜΕΤΑ ΚΑΙ ΤΗΣ ΠΡΟΣΘΗΚΗΣ ΤΟΥ ΤΥΠΙΚΟΥ, Ἐν ἐκάστῃ ἐορτῇ τοῦ χρόνου. Νεωστί μετατυπωθέν καὶ μεθ΄ὅσης ἐπιμελείας ἐκ πολλῶν σφαλμάτων ἐκκαθαρθέν, Παρά Κηρύκου Χακρέτου τοῦ Κρητός. ᾳψϞγ ΕΝΕΤΙΗΣΙΝ (1793). Παρά Δημητρίῳ Θεοδοσίου τῷ ἐξ Ἰωαννίνων. Τυπογραφικόν σήμα: φθαρμένο. Ἐπίτιτλον κόσμημα: κίονες (εις τους οποίους ίστανται οι Απόστολοι Πέτρος και Παύλος) μετά αετώματος. Άνωθεν ο Κύριος ευλογών και εις τα άκρα οι Ευαγγελισταί. . Βιβλιοδεσία: δερματόδετος. Χειρόγραφες σημειώσεις: Επί της πρώτης σταχώσεως: α) «Αγαπημενη μου κυριε στεργηε ταπηνος προσκηνο την ερότησην της ηγιαν σου ηδε πηος ελαβε με τα επηδο του παντος μήα υκεσιες με μηαν….» και έτερες δυσανάγνωστες σημειώσεις. Επί της δευτέρας σταχώσεως: α) Μαθηματικαί πράξεις, β) «μαθημάτον φροντηζε κεμη χριματον /τα γαρ μαθηματαφέρουση τα χρηματα..» Η αυτή ρήσις επαναλαμβάνεται τρίς, σε διάφορα σημεία με δυο γραφικούς χαρακτήρες, προφανώς ως μαθητική άσκηση. γ) «ετούτο το βηβληον ηνη της παναγιας /1869 ηουλιου 3» «ετοτουτο βηβλήον ηνε /του μοναστηρηου μπουνα /σης της αγιας ευαγγε /ληστρας» επίσης η αυτή επιγραφή αναγράφεται τρις ως μαθητική άσκηση.
9. Απόστολος: με κατεστραμένη βιβλιοδεσία και ελλείποντες σελίδες. Παλαίτυπος, ομοία με των εκδόσεων Βενετίας. Διασώζονται σελίδες από της Α΄ περιόδου, τη ε΄της στ΄εβδομάδος των επιστολών προς Κορινθίους.
10. Μηναίον ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ: ΠΕΡΙΕΧΟΝ ΤΗΝ ΠΡΕΠΟΥΣΑΝ ΑΥΤῼ ΑΠΑΣΑΝ ΑΚΟΛΟΥΘΙΑΝ, μετά καὶ τῆς ἀναγκαιοτέρας προθήκης ΤΟΥ ΤΥΠΙΚΟΥ. Νεωστί μετατυπωθέν καὶ ἐπιμελῶς διορθωθὲν παρά τοῦ ἱεροδιακόνου, ΣΠΥΡΙΔΩΝΟΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ . ᾳψοθ ΕΝΕΤΙΗΣΙΝ (1779). Παρά Νικολάῳ Γλυκεῖ τῷ ἐξ Ἱωαννίνων. CON LICENZA DE SUPERIORI. Τυπογραφικό σήμα: ελλειψοειδής κύκλος, εντός αυτού μέλισσα, εκατέρωθεν αυτής τα αρχικά του εκδότου Ν.ΓΛ. Επίτιτλον κόσμημα: Κίονες μετά ραβδώσεων και αετώματος, άνωθεν αυτού ο Κύριος ευλογών και εις τα άκρα οι Ευαγγελισταί, εις το κάτω μέρος με κεφαλαία γράμματα «ΜΙΜΗΤΑΙ ΕΣΤΕ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ». Βιβλιοδεσία: δερματόδετος. Χειρ. σημειώσεις: α) γύρωθεν του επίτιτλου κοσμήματος μαθηματικαί πράξεις. Επί της πρώτης σταχώσεως: β) με μολύβι « ετοῦτο τό βιβλίον / εἶναι ἀπο χωρίον κατακαλου /και ὅποιος τό ἀποξηνώσι να εχει /τήν κατάρα τοῦ ἁγίου Γεωργίου» η ίδια ενθύμηση είναι αντιγραμμένη με μελάνι, με διαφορετικό γραφικό χαρακτήρα, κάτωθεν της πρώτης «ετουτο το βηβληον /ηνε αποχοριον κατα καλου /και οπηος το απο ξηνοση να εχι /την καταραντου αγηουγεοργιου» γ) με μολύβι « Ἐγώ ὁ παπαχριστόφορος /ἀπο Κομάτι γράφω /τὸν καιρον ὅπου ἔφυγε ο παπα-/Θόδωρος και επαησι στο κοπλαράκι» η ίδια ενθύμηση είναι αντιγραμμένη με μελάνι, με διαφορετικό γραφικό χαρακτήρα, άνωθεν της πρώτης «τον κιρον /οπου εφι /ο παπαθοδ /ρος και επαησι στο κο/πλαρακη» ετέρα δ) «εγο παπαχριστο /φορος απο κομα /τη γραφο /1808 μινα Νοεμβρηος -25»[3]. Επί της δευτέρας σταχώσεως: ε) «Γαβρηήλ[4] αρχηερεος κε τον Μοναχόν /Γρηγοριου Παρθενηου ανθημου παπα / σημηου παϊσηου αρσενιου» ετέρα στ) « δυσανάγνωστος … Αμην 1866 οκτωμβρή 3» ετέρα δε ζ) δυσανάγνωστος. Επί τρίτης σταχώσεως: αριθμητικαί πράξεις, αντιγραφές αλφαβήτου (α,β,γ,δ.. κλπ), αντιγραφές αριθμών (1,2,3,4.. κλπ), 2 ζωγραφιές πτηνών. η) «24/11/51 ἐτελέσθη /θεία λειτουργία /ὑπο τοῦ Γεωργίου (Ζιώγα ;) /εκ Μεσ/… Γρεβενών. Υπάρχουν δε και άλλες δυσανάγνωστες επιγραφές.
11. ΘΕΙΟΝ ΚΑΙ ΙΕΡΟΝ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΝ: άνευ εξωφύλλου, νεωτέρας εκδόσεως. Από τον τύπο γραφής εικάζεται ότι πιθανό να είναι της εκδόσεως «Ο ΦΟΙΝΙΞ» εν Αθήναις, στα τέλη του 19ου αιώνος.
12. Μηναίου ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ: ΠΕΡΙΕΧΟΝ ΤΗΝ ΠΡΕΠΟΥΣΑΝ ΑΥΤῼ ΑΠΑΣΑΝ
13. ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΤΑΡΙΟΝ: ΠΕΡΙΕΧΟΝ Τὴν τῶν Εὐαγγελιστῶν διαδοχὴν. πόθεν
14. ΤΡΙΩΔΙΟΝ ΚΑΤΑΝΥΚΤΙΝΟΝ: ΠΕΡΙΕΧΟΝ ἄπασαν τὴν ἀνήκουσαν αυτῷ
ἀκολουθίαν τῆς Ἀγίας καὶ Μεγάλης Τεσσαρακοστῆς. Ἀπὸ Κυριακῆς τοῦ τελώνου και του φαρισαίου, μέχρι τοῦ Ἀγίου καὶ Μεγάλου Σαββάτου. Μετά τῶν κατ΄ἦχων Τριαδικῶν ὕμνων καὶ φωταγωγικῶν, στιχηρῶν τε καθισμάτων διαφόρων ἐν τῷ τέλει. Ἔκδοσις Δευτέρα, ἐπιμελείᾳ Ἰωάννου καὶ Σπυρίδωνος, τῶν αὐταδέλφων Βελούδων. Ἐνετίησιν ἐκ τοῦ Ἐλληνικοῦ τυπογραφείου τοῦ Ἀγίου Γεωργίου (1856). Ἐπίτιτλον κόσμημα: Ελικοειδής κίονες, στο μέσω των οποίων ίστανται οι Απόστολοι Πέτρος και Παύλος, εις το κέντρον άνωθεν ο Κύριος ευλογών και εις τα άκρα οι ιεροί Ευαγγελισταί. Βιβλιοδεσία: δερματόδετος. Χειρόγραφες σημειώσεις: επι της σταχώσεως α) «1857 Δεκεμβρίου:.(..) /Διά συνδρομῆς καὶ ἐξόδου, τοῦ πανοσιωτάτου / Γερασίμου ἱερομονάχου, τῆς αὐτῆς Μονῆς Ζά-/βορδας (και) αφιερόθησαν παρ’αὐτοῦ εἰς τὴν / Ἱεράν καἰ Σταυροπηγιακὴν Μονήν, τῆς φρικτῆς /Μεταμορφώσεως, τοῦ Σωτήρος ἡμῶν Χριστοῦ /τῆς ὀνομαζομένης, Ζάβορδας:-» β) «τό ἔτος 1950 (..) ἀπό τήν Δεσκάτη. /Ἐγώ (…) /Μπέλτσιος τοῦ Ἀντωνίου /κάτοικος Παλιουριᾶς Νομ(…) / ἐπαρχίας Γρεβενῶν (…) / Καρπεροῦ ἄρχισα να παρακο-/λουθῶ / τὴν ἱεροψαλτικήν. / Ἐν Παλιουριᾶ τῇ 1-7-1950 /Μπέλτσιος Κων/νος»
15. Μηναίον ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ: ΠΕΡΙΕΧΟΝ ΤΗΝ ΠΡΕΠΟΥΣΑΝ ΑΥΤῼ ΑΠΑΣΑΝ
17. Μηναίον ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ: ( το οποίον όπως εμφαίνεται από τις ενθυμήσεις,
18. Μηναίον ΑΠΡΙΛΙΟΥ: άνευ εξώφυλλου, παλαίτυπος, όμοια με των εκδόσεων Βενετίας.
19. ΘΕΙΟΝ ΚΑΙ ΙΕΡΟΝ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΝ: (άνευ εξώφυλλου) Νεωστί ἐκ δευτέρου
20. ΠΕΝΤΗΚΟΣΤΑΡΙΟΝ: το παρόν βιβλίον τετύπωται ἀνελήσιν, παρά Αντωνίῳ τῷ Πινέλλῳ, ἀναλώμασι μὲν τοῖς αὐτοῦ, ἐπιμελείᾳ δὲ καὶ ἐπιδιορθώσει, Μαξίμου ταπεινοῦ
21. Μηναίον ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ: παλαίτυπος, όμοια με των εκδόσεων Βενετίας.
22. ΤΥΠΙΚΟΝ: συν Θεῷ Ἀγίῳ. Περιέχον πάσαν τὴν διάταξιν τῆς ἐκκλησιαστικῆς
23. Μηναίον ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ: άνευ εξώφυλλου, παλαίτυπος, όμοια με των εκδόσεων Βενετίας.
24. Μηναίον ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ: άνευ εξώφυλλου, παλαίτυπος, όμοια με των εκδόσεων Βενετίας.
25. ΠΕΝΤΗΚΟΣΤΑΡΙΟΝ: ΠΕΡΙΕΧΟΝ ΤΗΝ ΠΡΕΠΟΥΣΑΝ ΑΥΤῼ ΑΠΑΣΑΝ
26. Μηναίον ΙΟΥΝΙΟΥ: άνευ εξώφυλλου, παλαίτυπος, όμοια με των εκδόσεων Βενετίας. Χειρ. Σημείωσης: επί της σταχώσεως δυσανάγνωστος.
27. ΤΡΙΩΔΙΟΝ: Βιβλιοδεσία: ξυλόδετος, μετά δερμάτινου περιβλήματος. Χειρόγραφες σημειώσεις: επι της α΄σταχώσεως δυσανάγνωστος. Επί της β΄σταχώσεως: α) άνωθεν αριστερά, σε φθαρμένο χαρτί διακρίνεται μόνο η λέξη « (…) Μπουνάσια (…) » β) δεξιά διακρίνονται « θίμησις τον κιρόν Μεγαλ (..) (….) το σιτάρι 315 (…)» το υπόλοιπο τμήμα καλύπτεται από δοκίμια κονδυλίου. Επι της γ σταχώσεως « Ανηξου το στόμα μου κε πληροθίσετε / πνευματος κε λόγον ερήσομε τι βασιλιδι μητρί» Εις την τελευταία σελίδα δυσανάγνωστος σημείωσις.
28. Μηναίον ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ: ΠΕΡΙΕΧΟΝ ΤΗΝ ΠΡΕΠΟΥΣΑΝ ΑΥΤῼ ΑΠΑΣΑΝ ΑΚΟΛΟΥΘΙΑΝ, ΜΕΤΑ ΤΗΣ ΠΡΟΣΘΗΚΗΣ ΤΟΥ ΤΥΠΙΚΟΥ. Ἐν ἐκάστῃ ἐορτῇ τοῦ χρόνου. Νεωστί μετατυπωθέν καί μεθ’ὅσης ἐπιμελείας ἐκ πολλῶν σφαλμάτων ἐκκαθαρθέν. Παρά Ν.Γ. (..). ᾳωε ΕΝΕΤΙΗΣΙΝ 1805. Παρά Πάνῳ Θεοδοσίου τῷ ἐξ Ἱωαννίνων. CON LICENZA DE SUPERIORI. Τυπογραφικόν σήμα: εστεμμένος δικέφαλος αετός, κρατών ξίφος και ράβδον, άνωθεν αυτού τα αρχικά του εκδότου Π.Θ. Επίτιτλον κόσμημα: κίονες (Εις τους οποίους ίστανται οι Απόστολοι Πέτρος και Παύλος) μετά αετώματος. Άνωθεν ο Κύριος ευλογών και εις τα άκρα οι Ευαγγελισταί, εις το κάτω μέρος με κεφαλαία γράμματα «ΜΙΜΗΤΑΙ ΕΣΤΕ ΧΡΙΣΤΟΥ» Βιβλιοδεσία: δερματόδετος.
29. Κατάλογος των εν ταις μοναίς των Μετεώρων χειρογράφων κωδίκων υπό Νίκου Α. Βέη, ΒΑΣΙΛΙΚΟΝ ΤΥΠΟΓΡΑΦΕΙΟΝ ΧΙΩΤΗ & ΡΟΥΣΕΑ.
30. ΠΗΔΑΛΙΟΝ: εξώφυλλον εφθαρμένο και αντικατεστημένο υπό χάρτου έτερου εντύπου με τίτλο «ΤΑΧΥΔΡΟΜ(..)»
31. ΤΥΠΙΚΟΝ:
32. ΩΡΟΛΟΓΙΟΝ: Βιβλιοδεσία:
δερματόδετος.
33. ΨΑΛΤΗΡΙΟΝ: Δαβίδ, τοῦ προφήτου καί Βασιλέως. Νῦν πρῶτον τύποις ἐκδοθὲν
34. ΑΙ ΘΕΙΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΙ: τῶν ἐν Ἀγίοις Πατέρων ἡμῶν Ἰωάννου τοῦ Χρυσοστόμου,
35. ΩΡΟΛΟΓΙΟΝ: μικρό σχήμα) δερματόδετο.
36. ΩΡΟΛΟΓΙΟΝ:(μικρό σχήμα) ξυλόδετος μετά δερματίνου περιβλήματος. Χειρ. σημειώσεις: επι της σταχώσεως (1864) και έτεραι δυσανάγνωστες.
37. ΘΕΟΤΟΚΑΡΙΟΝ: ὡραιότατον καὶ χαρμόσυνον. Τὸ πρίν ἐπιμελῶς συγγραφὲν ἐκ
38. ΘΕΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ: εκδόσις Φοίνιξ, δερματόδετος. Χειρ. Σημείωσης: επι σελίδος « Ευαγγελ(..) / Παναγιω(..) / Σταμουλ (..) Εὐαγγελῆς / Ἀναστασίας» επι της σταχώσεως « Θεοδω(..) Δημητρίου Αικατερίνης /Ιωάννου Γεωργίου.
39. ΩΡΟΛΟΓΙΟΝ ΤΟ ΜΕΓΑ: νεωτέρας εκδόσεως, Χειρ. Σηείωσης: επί της σταχώσεως
«Ἀφιέρωμα οικογενείας Αθ. Λιούνη /προς τον Ιερόν ναόν του (…)» σφραγίδα χρώματος μωβ « (…)Σ Δ. ΧΟΛΕΒΑΣ /(..)ΚΚΑΛΑ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ»
40. Τῶν Ἁγίων Ἀποστόλων αἱ πράξεις καὶ ἐπιστολαί, Ἐπ’ἐκκλησίας
καθ’ ἑκάστων κηρηττόμεναι. ΕΝΕΤΙΗΣΙΝ, Παρά Νικολάῳ Γλυκεῖ τῷ ἐξ Ἱωαννίνων. 1813. Επίτιτλον κόσμημα: Λίαν
φθαρμένο. Τυπογραφικόν σήμα: Μέλισσα και εκατέρωθεν τα αρχικά του
εκδότου Ν. ΓΛ. Χειρ. σημειώσεις: «17
Μαιου 1947»
41. ΜΙΚΡΟΝ ΕΥΧΟΛΟΓΙΟΝ: ἥ Ἀγιασματάριον τό μέγα, περιέχον ἀκολουθίας & εὐχάς, ἐκλεχθείσας ἐκ τοῦ Μεγάλου Εὐχολογίου, Ἐπιμελείᾳ καὶ ἐπιστασίᾳ Πρωτοσυγκέλλου Εὐσταθίου Δ. Σκάρπα, Ἔκδοσις νεωτάτη, ἀδείᾳ τῆς Χριστοῦ Μεγάλης Ἐκκλησίας. Ἔκδοσις καὶ τύπος, καταστημάτων Μιχαήλ Ι. Σαλιβέρου, Βιβλιοπωλείον Σταδίου 14-Ἐν Ἀθήναις. Δερμάτινο κάλυμμα. Ελλείπουν αρκετές σελίδες και εκ των υπαρχόντων συνάγουμε τον τίτλο και την έκδοση του βιβλίου.
42. Απόστολος: ξύλινο κάλυμμα μετά δερμάτινου περιβλήματος. Ελλείπουν αρκετές σελίδες, παλαίτυπος όμοια με των εκδόσεων Βενετίας. Χειρ. Σημείωσις: επί της σταχώσεως: « Ετούτο (..) αηποστολον ηνε από τον εβαγγελη(σ) μο οπηος τον παρη να εχη την καταρα του θηου κε της παναγηας» και ετέρα δυσανάγνωστος.
Ακολουθούν οι υποσημειώσεις:
[1] Ο
αυτός Αρχιμανδρίτης αναφέρεται και στο βιβλίο Σεργίου Σιγάλα «Ιερά
μονή Οσίου Νικάνορος και το κειμηλιοφυλάκιον αυτής», Γρεβενά 1991, σελ.
171. Συγκεκριμένα σε έντυπο βιβλίο Πανδέκτη
3 τόμων υπάρχει η χειρόγραφος σημείωσις «Καὶ τῶδε ἐκ τῶν τοῦ Παρθενίου Ἀρχιμανδρίτου
Γεωργίου Γκόλια Σιατιστέως διὰ τὴν ἱερὰν Μοὴν Ζάβορδας 1895»
[2] Η
παρούσα ενθύμηση κατεγράφη υπό του Σπανού Κων/νου Ενθυμήσεις και επιγραφές από την περιοχή της Δεσκάτης 1585-1914 Λάρισα
1991 σελ. 91
[3] Η εν λόγω ενθύμηση αναφέρεται και στο βιβλίο του Χρίστου Χρ. Λιόλιου Οδοιπορικό στα χωριά της Φιλουριάς Χασίων του Νομού Γρεβενών,1982 σελ. 15
[4]
Επίσκοπος Σταγών Γαβριήλ (1808-15 Οκτωβρίου 1815). Εγεννήθη περι το 1750 εις
χωρίον Κοτόρτσι (νυν Αετοράχη) Καστανοχωρίων Ιωαννίνων, γονείς του δε ήσαν ο
Νικόλαος και η Σουλτάνα Τζικά. Μονή της μετανοίας του ήταν του Γενεσίου της
Θεοτόκου «Τσούκα» εις Λοζέστι (νυν Ελληνικό) Καστανοχωρίων). Εν έτει 1795
εχειροτονήθη επίσκοπος Δυρραχίου πιθανώς ως βοηθός του Ιωαννίνων Μακαρίου. Την
12ην Απριλίου 1808 εξελέγη
επίσκοπος Σταγών έπειτα από παραίτηση του Παϊσίου και παρέμεινε μέχρι την 15ην
Οκτωβρίου 1815 «στας επτά ώρας νυκτός» ,
όπως αναφέρει σχετική ενθύμησις. Καθ’ όλην τη διάρκεια της αρχιερατείας του
πρωτοστατεί, εξ ιδίων εξόδων, σε ανεγέρσεις και ανακαινίσεις ναών και μονών
όπως και σε αφιερώσεις ιερών σκευών. (πηγή Γρηγόριος Γ. Καλύβας Γαβριήλ: Επίσκοπος ΣΤΑΓΩΝ (1808-1815) stagonnews.gr).
Πολύ πιθανό στην κατασκευή του τέμπλου της Βουνάσας να συνέβαλε και ο ίδιος.
[5]
σεντόνια
[6] Η παρούσα ενθύμηση κατεγράφη υπό του Σπανού
Κων/νου «Ενθυμήσεις και επιγραφές από την
περιοχή της Δεσκάτης 1585-1914» Λάρισα 1991
σελ. 94. Ο δε δάσκαλος Δημήτριος (ή Μήτρος) έγραψε και ετέρας σημειώσεις-ενθυμήσεις
εις την Ι.Μ. Μετ/σεως Παλιοκαρυάς, όρα βιβλίο Κώστα Σπανού, ό.π. ενθυμήσεις και
επιγραφές παρ. 201 και 202.
[7] Τό οἰκογενειακόν του ὄνομα ἦτο Φολάν, κατήγετο ἀπό τό Ἐλβασάν Ἀλβανίας. Ὑπῆρξεν κληρικός λίαν εὐπαίδευτος, ὀνομαστός διά τήν ἐθνικήν του δρᾶσιν. Ἠπειλήθη ὑπό τῶν Ἀρουμούνων εἰς τό Περιβόλι Γρεβενῶν ν’ἀπαγχονισθῇ. Ἐκάρη μοναχός εἰς τό Ἄγιον Ὄρος, καταταγείς εἰς τήν Ἀδελφότητα τῆς ἰερᾶς Μονῆς Ἐσφιγμένου (ὄθεν καί ἔλαβε τό ὄνομα ἐσφιγμανίτης). Ὠς τρόφιμος τῆς Μονῆς αὐτῆς ἐσπούδασεν εἰς τήν Σχολήν τῆς Χάλκης. Μετά ταῦτα ἐχειροτονήθη διάκονος καί προσελήφθη ὡς ἀρχιδιάκονος ὑπό τοῦ Μητροπολίτου Δέρκων Νεοφύτου. Ἔγινεν Ἀρχιμανδρίτης καί ὑπηρέτησεν εἰς τά Πατριαρχεῖα. Ἀργότερον ἐχειροτονήθη ἐπίσκοπος ὑπό τόν τίτλον Κλαυδιουπόλεως καί προσέφερεν τάς ὑπηρεσίας του ὡς βοηθός τοῦ γέροντος ἤδη Δέρκων. Μητροπολίτης Σταγῶν ἀπό τοῦ 1873-1880. Ἐν συνεχείᾳ Δρυϊνουπόλεως (1880-1888) καί ἀπό 14ης Μαΐου 1888 ἔως 1896 Μητροπολίτης Γρεβενῶν (Μητροπολίτου Γρεβενῶν Σεργίου Σιγάλα, Η Ἐκκλησία τῶν Γρβενῶν, Γρεβενά 1991)
Ο επίσκοπος (Σταγῶν) Κλήμης έδειξε ιδαίτερο
ενδιαφέρον για την παιδεία , όπως προκύπτει από την συνεργασία του με τον πρώην
Λαρίσης Δωρόθεο Σχολάριο , για την ίδρυση της Δωροθέας Σχολής στα Τρίκαλα ,
στην οποία τοποτηρητής και πληρεξούσιος είχε ορισθεί ο γνωστός στους
Καλαμπακιώτες ηγούμενος της μονής Αγίου Στεφάνου Κωνστάντιος ο οποίος με δικές
του δαπάνες κατασκεύασε την Κωνστάντιο Σχολή το έτος 1893. (Γρηγόριος Γ.
Καλύβας, Κλήμης: Επίσκοπος Σταγών (
1873—1880) . https://www.stagonnews.gr).
[8] Πολύ πιθανό η παρούσα ενθύμηση να εγράφη από τον
Ευάγγελο Παπακων/νου, καθώς κατά το έτος καταγραφής της ασκούσε χρέη επιτρόπου
και ιεροψάλτου στον ενοριακό ναό, έχοντας πρόσβαση στα εκκλησιαστικά βιβλία.
[9] Η εν λόγω ενθύμηση αναφέρεται και στο βιβλίο του Χρίστου Χρ. Λιόλιου Οδοιπορικό στα χωριά της Φιλουριάς Χασίων του Νομού Γρεβενών,1982 σελ. 118
[10]
Σιατιστινός
[11] Η παρούσα ενθύμηση κατεγράφη υ[‘π του Σπανού Κων/νου ό,π. Ενθυμήσεις και επιγραφές .. παρ. 28
[12] Η εν
λόγω ενθύμηση αναφέρεται και στο βιβλίο του Χρίστου Χρ. Λιόλιου Οδοιπορικό στα χωριά της Φιλουριάς Χασίων
του Νομού Γρεβενών,1982 σελ. 117-118 και το συγκεκριμένο βιβλίο ανηύρε (ο
Λιόλιος) κατά την έρευνά του, στον ναό
Κοιμήσεως Θεοτόκου, Επίσης παρέχει συμπλ/κές πληροφορίες για τον αφιερωτή
ιερομόναχο Βησσαρίωνα.
[13] Η
παρούσα ενθύμηση κατεγράφη υπό του Σπανού Κων/νου Ενθυμήσεις και επιγραφές από την περιοχή της Δεσκάτης 1585-1914 Λάρισα
1991 σελ. 70, αναφέρει δε ότι το εν λόγω
βιβλίο υπήρχε στη μονή Βουνάσης.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου